Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?  (Læst 3370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Dato: 04 Oktober , 2017, 08:25 »
Jeg er i gang med at afsøge mulighederne for fornyelse til hønsegården til næste år og er nu nået til slagteegenskaber.  ;) Derfor vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer med lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger.  ;D

Vi vil gerne have nogen som er slagteklar ret tidligt - gerne fra 4 mdr. alderen. Vi har tidligere prøvet de tunge racer som Orpington, men jeg synes kødet var meget groft og trævlet i strukturen og de var ikke slagteklar før 5,5 mdr. Vi har også haft faverolles som jo har lækkert kød, men jeg oplevede også at de skulle gå til 5-5,5 mdr. Og så synes jeg ærlig talt at de tunge racer æder os ud af huset  :-\
Så har vi haft Sussex, som klart var de bedste slagtekyllinger vi har haft, med en fin vægt omkring 2,0 ved 4 mdr. Men egentligt behøver kyllingerne ikke veje mere end 15-1600 g, så det behøver ikke være kæmpe slagtekyllinger. Men hellere en god middelstørrelse som er fin i kødet.

Vores høns og kyllinger har adgang til et stort græsareal med forskellige planter, så det skal helst være nogen som også er gode til naturlig fødesøgning, og som ikke er alt for skræmte. Jeg oplever nemlig lidt at nogen af hønsene ikke tør gå ud af hønsegården, som er tilplantet med en masse træer og buske, og derfor ikke kommer ud til græsarealet medmindre vi går derude.  :o  ::)

Og sidst, så må det jo også gerne være en race som ligger OK med æg, da vi plejer at beholde nogle af hønerne  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2017, 09:03 »
Nøgenhalse

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2017, 09:08 »
La Bresse har de sidste par år fået godt med vind i sejlene. Det er en ret hurtigtvoksende race, og bliver primært holdt som slagtefjerkræ (også i erhvervsøjemed), selvom de ikke er specielt store.
Dertil kommer at de skulle være ganske flittige æglæggere.

http://honseraketten.dk/bresse-gauloise/#more-151

http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/31093830
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2017, 10:35 »
ja, la Bresse har jeg også kigget lidt på. Nøgenhalse kan jeg altså ikke med... de er bare for grimme  :o  ;) '

Hvad med danske landhøns? De er jo ikke så store, men skulle vokse godt og være ret nøjsomme? Nogen der ved hvad normal slagtevægt er for dem ved ca. 4 mdr.?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2017, 10:48 »
Det er jo en ret lille fugl. Jeg vil gætte på maks 1 kg, slagtet. Som tommelfingerregel skal man fratrække en tredjedel af vægten i live, for at få vægten på det slagtede dyr. En fuldvoksen dansk Landhane vejer ca. 2 kg.
Folk siger de smager godt, men der er ikke meget kød at komme efter.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lette/middel racer som giver gode slagtekyllinger?
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2017, 11:02 »
Ja, det er liige lille nok til at besvære værd :-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster