Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nystarter til kyllinger  (Læst 2125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nekkos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
nystarter til kyllinger
« Dato: 18 April , 2014, 17:04 »
Hej alle.
Jeg er ny her i forum og prøver mig lige med min første indlæg.

Vi er kommende nye hønseejere og glæder os meget til at komme igang. Vi har læst meget rundt om på nettet, men der er stadig en del spørgsmål da man jo gerne vil have at ens kyllinger får den bedste start.

Vi har som sagt besluttet at starte op med kyllinger. Der er bestilt 10 stk plymouth rock, tværstribede.
Der er kyllingemor klar (varmeplade), samt vand og fodertrug til kyllinger. Der er også bygget et kasse hvor de skal starte deres liv (1,20*80*50). Så lige et par spørgsmål, jeg håber at kunne få svar på

Hvor længe lader man dem gå i kassen med varmepladen, kan de gå der i alle 5 uger eller bliver de så store, at man sætter dem i hønsehuset med varmepladen ?

Hvor meget plads skal der være i selve hønsehuset til omkring 10 høns ?

Skal man op på 2 eller 3 redekasser for 10 høns ?

Er det stadig sådan, at en del af hønsegården skal være overdækket, pga. fugleinfluenza ?

Det var lige et par af de ting jeg ville spørge om.

MVH Brian
« Senest Redigeret: 18 April , 2014, 19:54 Fra nekkos »

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: nystarter til kyllinger
« Svar #1 Dato: 18 April , 2014, 20:35 »
hej brian, og velkommen på forum

ang temp omkring kyllingemoder, kan du se, ude til venstre "artiklerom avl" > "kyllinger" , du kan os se meget ved at kigge på kyllingerne , klumper de meget i midten er det nok lige koldt nok, og holder de til i kanten, for varmt, det kan være en fordel at du langsomt flytter fodder og vand til modsatte hjærne som varmen for at de skal vænde sig til at regulere temp selv.
ang hus så er der jo nok mange meninger, i princippet kan du ligge 10 A4 ark ud, og så se om du vil byde dem det, jeg tvivler afhængigt om hvordan du laver det, er det med sokkel , en trækasse på ben eller noget 3,  laver du noget af plader på ben vil jeg nok anbefale min 1,2 x 3,6 m, hvis du laver et rigtigt hus vil jeg sige min 4x5 meter med et forrum til fodder, en god ting er altid at tænke tanken hvad hvis jeg skal isolere et dyr, eller får en skruk gerne med en lille gård. 3 redekasse bør række hvis du vil ha haner og selv lave kyllinger, kan det være en fordel med løse kasser, så du let kan flytte skrukken til sin gård + hus, håber det gav lidt svar

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: nystarter til kyllinger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2014, 22:49 »
velkommen til, og du kan roligt glæde dig  /o

jeg starter også med kyllinger i en sammenbrygget kasse der er knap 1,5 kvm.  men til gengæld har jeg ofte flere kyllinger deri. mine går der med varmelampe og i bryggerset hvor temperatur er rimelig stabil.

efter ca 2 uger er de så store at de har brug for mere plads. de begynder også hurtigt at baske rundt og svine ret meget. så her kommer de i stalden eller i hønsehus med varmelampen og en del mere plads.

jeg har huse der er 120*240 cm. her er fint med SOVEplads til 8-10 høns. det er hønsegården der er det afgørende for hvor mange dyr der kan være. da de fleste kun bruger huset til at ligge æg i og sove i. jo mere plads jo bedre. jeg vil sige som udgangspunkt at der skal være nok så der også er grønt/græs og ikke bare bar jord. jeg har selv 60-80 kvm gård til 5-7  store høns (wyandotter)
jeg har 2 redekasser og det syntes jeg er passende.
får du 10 kyllinger (og hvis de ikke er kønssorteret) skal du beregne at ca halvdelen er haner og så vil du nok ende ud med måske 4-6 høner.

men hellere bygge rigeligt stort et hus end det er for småt. det har det også med at gribe om sig  ;)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nekkos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: nystarter til kyllinger
« Svar #3 Dato: 19 April , 2014, 14:53 »
Tak for info begge. Der kommer nok flere spørgsmål efterhånden, men nu fik jeg da lige lidt på plads.
Vores hønsehus er 2*1,5 og gården bliver 7+2 meter. Men de skal ind i mellem have lov til at komme i haven (1500 m2), der er indhegnet.
Lige et hurtigt mere. Hvad med jarlet i huset, hvad længde skal jeg regne med til for eksembel 10 høner ?.

Brian