Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hævet hønsehus?  (Læst 2551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline daj72

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Hævet hønsehus?
« Dato: 18 April , 2014, 16:31 »
Nu skal der bygges permanent hønsegård til vores tre Isa'er, men er der en fordel ved at hønsehuset er hævet fra jorden andet end det giver plads nedenunder til hønsene?

Det er planer om at tilføjer et par Orpingtons senere på sommeren, og der kan jeg læse de ikke er så gode til at gå på stige, hvis nu huset et hævet ondt jorden, og jeg gider ikke bygge noget der alligevel skal laves om!

Anyone?
--
Med venlig hilsen
Dan

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hævet hønsehus?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2014, 16:53 »
Den bedste grund er at rotter gider ikke bo under et hævet hønsehus :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Hævet hønsehus?
« Svar #2 Dato: 18 April , 2014, 17:49 »
Som skrevet godt mod rotter.  /o
Jeg har hævet mine huse ca. 50 cm. over jorden, og har haft både orpington og Brahma. De har ikke problemer med at komme ud eller ind. De har dog henholdsvis en træstub og en stor sten at mellem lande på.

Offline daj72

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hævet hønsehus?
« Svar #3 Dato: 18 April , 2014, 18:19 »
Tak for svarene indtil videre... Jamen, sidder jeg og tænker... Klatrer rotterne ikke bare op, hvis de vil ind i huset?
--
Med venlig hilsen
Dan

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hævet hønsehus?
« Svar #4 Dato: 18 April , 2014, 18:23 »
Jo det gør de, men hvis huset er hævet, så har de ikke noget sted at gemme sig, og dermed kan de ikke bo under huset og grave gange.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte i Tølløse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hævet hønsehus?
« Svar #5 Dato: 18 April , 2014, 22:24 »
Hvis huset er hævet, kan hønsene stå neden under det i regnvejr. Det gør mine altid. Desuden er det et prima sted at støvbade, for der er knastørt. Man skal bare rydde lidt op under huset, så der ikke bliver svinet til af møg fra hønsene, når det står i læ for regnen.
Mine orpingtons har aldring haft problemer med at gå op ad et skrå  bræt til huset, som er hævet ca. 50 cm over jorden.
Jeg synes dog, at det er ret besværligt, når en høne skal have sine kyllinger med ind i huset om aftenen. Så kan kyllingerne godt "ramme ved siden af" brættet og fjolle rundt under huset i stedet at gå op ad brættet og inde i mørket, hvorfra deres mor kalder og kalder.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Hævet hønsehus?
« Svar #6 Dato: 19 April , 2014, 13:39 »
Jeg har samme erfaring med helt nye kyllinger. Endte med at bygge en rampe med høje sider på, ret bred for neden. Men måtte alligevel holde øje og hjælpe til den første uges tid efter at hønemor begyndte med at tage dem med ud...