Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udflytterhøns - kan man det  (Læst 2072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frufjendsbo

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Udflytterhøns - kan man det
« Dato: 23 Marts , 2018, 20:52 »
hej fra en ny.

mon der er erfaringer med udflytter høns?

Vi har fire dværgdamer gående i en fin hønsegård i haven. Jeg har en drøm om at de kan gøre gavn rundt i haven, ved at vi laver en mobil hønsegår af hegn og pæle, feks rundt om urtebedet før såning, eller i det ukrudtbefængte staudebed. og de så får et lille kanin hus de kan bruge som redekasse i dag timerne.

Hønsene skal så sættes i indhegningen om morgenen og tilbage i den almindelige gård/hus om aftenen.

men kan det lade sig gøre eller vil det stresse dem mere end godt er?

 
Det ville self. være fint hvis de kunne gå frit, men det er jeg ret sikker på at vores hund ikke kunne finde ud af, og så ville de enten knække nakken eller flyve ind til naboen.

huset jeg forestiller mig er ala dette.
https://www.p-lindberg.dk/detaljer/kaninhus


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Udflytterhøns - kan man det
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2018, 03:49 »
Jeg vil mene, at du fint kan lave en mobil hønsegård og flytte den, det lille hus og hønerne rundt i haven alt efter, hvor der er arbejde for dem at udføre :) Den lille flok vil få deres rede-hus med, hver gang de flyttes, så huset, vand og madskålen vil være kendte ting, der gør eventuel forvirring over flytning mindre. Hvis du placerer det lille hus frit inde i den mobile indhegning, vil det samtidig kunne danne et skyggested, man kan søge til på meget varme og solrige dage.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14