Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når to ud af tre er skruk??  (Læst 2411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Når to ud af tre er skruk??
« Dato: 08 Maj , 2019, 22:22 »
Hej
2 af vores hvide Sussex er blevet skruk samtidig. De har fået rugeæg og passer dem trofast. Regner med at lade dem ruge i lille skrukhus med to redekasser og fælles gårdareal med mad og drikke. Er fortrøstningsfuld med dem.
Bekymringen går på den tredje høne, som jo bliver noget alene. I forvejen har den virket lidt frustreret, hvis de to andre lå i redekasserne samtidig, men det har jo højst været et par timer. Hvordan skal det gå, når den skal være alene hele døgnet?? Den vil jo kun se de andre glimtvis.
Skal vi se, hvordan det går? Eller købe 1-2 høner mere? Eller lade de 2 skrukke blive i det store hus?
Sidste år var den ene skruk og på et tidspunkt var der et vældigt tumult, nærmest lidt blodrus fra de to andre, der ville hakke i æggene.
Erfarede så, at rugende høner skal skilles fra de andre.
Erfaringer værdsættes!

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Når to ud af tre er skruk??
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2019, 08:12 »
Hejsa  :)

Min erfaring er at de skal adskilles - også fra hinanden, selvom nogen har gide erfaringer med høner der ruger sammen. Jeg har mest oplevet problemer, at de rykker rundt mellem rederne, så en efterlades og de ligger to i en ::) eller prøver at stjæle hinandens kyllinger :o eller en høne bliver meget agressiv overfor enten den anden høne eller den andens kyllinger ;D
Mht hende er alene, er det ikke sikkert det hjælper at købe 1-2 nye høns. De vil være nye og ikke en del af hendes flok, så hun vil sikkert mest undgå dem. Og det vil i alle tilfælde tage et par uger inden hun accepterer tilflytterne. Min erfaring er at høner er venner for livet med deres søstre, hvis der lov. Så dem de er vokset op med vil være deres veninder og dem vil de altid vælge at sidde sammen med på pinden osv. Så hvis man fx har tre generationer i hønsehuset, og der er plads nok, så sidder de opdelt.
Jeg vil forkæle hende der går alene med lidt ekstra godter, måske friture i haven og så afvente kyllingerne. Når de er ca 1-2 uger kan du lukke dem alle sammen igen
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Når to ud af tre er skruk??
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2019, 19:58 »
Hej Maria
Tak for oplysende svar.
I formiddags så jeg den 3. (ikke skrukke) høne negle et æg fra en af de rugende. Så ingen tvivl om, at de må adskilles.
Har købt og modificeret et lille skrukhus, så begge skrukkerne kan ligge adskilt og komme ud i hver sin lille gård. Flytter dem i morgen, når de sidste detaljer er på plads.
Og den 3. har det rigtigt træls. Føler sig tydeligvis ensom og gider ikke engang spise rosiner! Og så er det galt. Nå, hun må jo igennem det. Hun skal nok blive forkælet de næste 3 uger.
Mvh.
Erling

Offline Tinestasiak

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Når to ud af tre er skruk??
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2019, 09:07 »
Hej
2 af vores hvide Sussex er blevet skruk samtidig. De har fået rugeæg og passer dem trofast. Regner med at lade dem ruge i lille skrukhus med to redekasser og fælles gårdareal med mad og drikke. Er fortrøstningsfuld med dem.
Bekymringen går på den tredje høne, som jo bliver noget alene. I forvejen har den virket lidt frustreret, hvis de to andre lå i redekasserne samtidig, men det har jo højst været et par timer. Hvordan skal det gå, når den skal være alene hele døgnet?? Den vil jo kun se de andre glimtvis.
Skal vi se, hvordan det går? Eller købe 1-2 høner mere? Eller lade de 2 skrukke blive i det store hus?
Sidste år var den ene skruk og på et tidspunkt var der et vældigt tumult, nærmest lidt blodrus fra de to andre, der ville hakke i æggene.
Erfarede så, at rugende høner skal skilles fra de andre.
Erfaringer værdsættes!

Jeg havde to australorps der var bedste veninder.. de blev skruk og fik hver deres skrukkasse og fælles løbegård. Det viste sig bare, at den ene mor ikke kunne lide den andens kyllinger, så hun hakkede øjnene i stykker på dem.. frygteligt..


Sent from my iPad using Tapatalk
Tine Stasiak

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Når to ud af tre er skruk??
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2019, 12:20 »
Jeps. Jeg har også prøvet en skruk hakke en anden skruks kyllinger. Har også prøvet en der stjal alle kyllingerne >:(

Har så også prøvet en hønemor der døde da kyllingerne kun var 1,5 uge gamle, men fik så succes med at give dem til en hønemor som netop klækkede hendes kuld - så hun klarede at opdrage 17 kyllinger  /o ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Når to ud af tre er skruk??
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2019, 15:32 »
Hej Tine
Skrækkelig historie! Hvor længe havde du dem adskilt? Vores to blev skruk samme dag, så måske hjælper det, at de får kyllinger samtidig?
Vi har kun haft en enkelt kylling før. Den blev behandlet groft en dags tid, tog heldigvis ingen skade og overlevede i fin form.
Da den var lille, kunne den jo smutte ud gennem hegnet til frustration for hønen.
Når de to høner skal holdes adskilte, skal det være med småmasket hegn, så kyllingerne ikke kan komme i den forkerte gård.