Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lukke for rugehøne i reden?  (Læst 3765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline helu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Lukke for rugehøne i reden?
« Dato: 31 Maj , 2018, 21:00 »
Jeg har en rugehøne på 19.-dagen i en rede med fri adgang til hønsegården og de andre høns.

Nogen har fortalt mig, at man med fordel kan lukke reden med rugehønen de sidste dage for at sikre udrugning af alle æggene.

Er det noget, I har prøvet?
Og i givet fald hvornår og hvor længe bør der lukkes? Kan hun tåle flere dage uden vand og mad?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2018, 21:15 »
En høne - hvad enten den er skruk eller ej - skal have adgang til vand og mad hver dag!
En skruk vil i lagt de fleste tilfælde blive liggende på reden, så længe er er klækninger i gang eller hun kan høre pip fra æggene. Efter to døgn skal kyllingerne dog ud og have vand og mad, så her vil de fleste skrukker rejse sig og få ud med kyllingerne og lade ikke klækkede æg ligge.
Hvad får dig til at tro, at alle levende æg ikke vil klække indenfor to døgn, så hele familien kan gå fra reden? Er der lagt æg under hende løbende under rugningen, så kan du ikke tvinge skrukken til at blive liggende og ruge dem ud - det må blive dit problem. Skrukken skal passe det tidsrammerne for det afkom, der er kommet indenfor normal tid
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline helu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2018, 21:36 »
Ok. Tak for svar.

Nej, jeg har ikke lagt æg ind under rugningen, men jeg har forskellige racer og æggestørrelser under hønen, jeg tænker, at der måske kan være nogen variation i rugetiden, og som nævnt er jeg blevet rådet til at lukke til sidst inden udklægning.

Min bekymring er, hvis f.eks. én eller flere af de første kyllinger falder ud af reden, og hvorefter den eller de bliver hakket af de andre eller dør af kulde, eller rugehønen følger efter, inden de øvrige æg er klækket.

I øvrigt kan ovenstående vel i princippet også give problemer inden for få timer?
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2018, 21:40 Fra helu »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2018, 21:57 »
Hønen ligger så længe hun finder de nødvendigt. Når hun vurdere - nu forlader vi reden - gør hun det og kyllingerne følger hende. De andre høns skal nok holde afstand til de små, det sørger hun for.

Jeg har været ude for, at der sidder kyllinger i reden, som ikke har taget sig sammen og fulgt skrukken. Så flytter man bare disse hen til hende, så er det ok.

Om alle æg er klækket når hun forlader reden, ja se det er spørgsmålet. Er rugningen foregået stille og rolig. Ingen fremmede høns i reden, ikke for mange æg, så ikke alle varmes ens - så skulle alle kyllinger komme ud indenfor ca et døgn.
Men skrukken bestemmer afgang, g det kan man ikke ændre på. Så kan man hjælpe de sidste ud, ved at fortsætte rugningen og så ud med evt kyllinger hurtigst muligt. Går der mere end 2 døgn, så er det forsent, så er de første kyllinger så kvikke, at hønen går meget rundt og finder føde og det er de sidst ankomne ikke indstillet på de vil helst sove de meste af tiden. så ......


Offline helu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2018, 22:13 »
Tak for svar. Jeg skal dog lige være sikker på, at jeg forstår den sidste del.

Men skrukken bestemmer afgang, g det kan man ikke ændre på. Så kan man hjælpe de sidste ud, ved at fortsætte rugningen og så ud med evt kyllinger hurtigst muligt. Går der mere end 2 døgn, så er det forsent, så er de første kyllinger så kvikke, at hønen går meget rundt og finder føde og det er de sidst ankomne ikke indstillet på de vil helst sove de meste af tiden. så ......

Mener du hér, at man kan fortsætte en dags tid med rugemaskine, hvis hun går af reden med kyllinger inden for et døgn efter første klækning?

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2018, 13:08 »
Jeg lukkede reden af da klækningen var begyndt. Mest for hun ikke blev forstyrret og ja også for de ikke falder ud. Hun lå 50 cm oppe ca.
Jeg læste at de slet ikke går af, dagen før de klægger. og  ganske rigtigt hun var ikke af.... næste morgen var den første lille kylle🐥😁 kommet ud. Så tænker du skal vente til dag 20- sent aften.. el 21 måske....
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline helu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2018, 15:59 »
Jeg lukkede reden af da klækningen var begyndt. Mest for hun ikke blev forstyrret og ja også for de ikke falder ud. Hun lå 50 cm oppe ca.
Jeg læste at de slet ikke går af, dagen før de klægger. og  ganske rigtigt hun var ikke af.... næste morgen var den første lille kylle🐥😁 kommet ud. Så tænker du skal vente til dag 20- sent aften.. el 21 måske....

Tak! Det giver også mening for mig. For det første ligger vores reder også lidt oppe fra gulvet. For det andet er rugereden ofte besøgt af insisterende "indtrængere". Så det virker logisk for mig at prøve at skabe lidt ro og sikkerhed ved reden lige omkring udklæknings-tidspunktet.

Baseret på min egen logik og situation og på trods af tidligere svar har jeg nu planlagt at sætte kraftigt trådnet foran reden, når jeg ser, at klækningen er startet. Vi må så bare håbe, at jeg opdager det tidsnok, så det ikke giver problemer, mens jeg eksempelvis er på arbejde eller sover.

Hvor længe? Med mindre jeg hører gode argumenter for andet, vil jeg nok holde reden lukket indtil dagen efter udklækningen startede.

Det fremgår i øvrigt også af et af et tidligere svar i denne tråd, at de fleste skrukker rejser sig efter to døgn. Det må vel også betyde, at hun sagtens kan tåle, at der er lukket i 1 - 1½ døgn.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2018, 17:22 »
Ja det kan hun sagtens tåle. En lille skål vand og mad i reden, så har hun det hun skal bruge. Og lidt til kyllingerne. Jeg lagde kyllinge mad og hønseguf/korn...
Som afspærring havde jeg et lille stump plade og en lang liste. Pladen blev sat på m hængsler og listen med en skrue i midten så den kan lukkes/låses foran lågen... så er hun låst inde. Ofte når hun havde været af reden om formiddagen lukkede jeg bare lågen på klem(uden låsen for), så ku de Andre ikke forstyrre hende. Min låge går udad, så hun kan selv skubbe den op når/hvis hun vil ud. ☺️ De første 2 dage m kyllinger var hun låst inde. Derefter flyttede jeg dem alle ned i bunden af hønsehuset med en bunke halm... det fungerede fint...
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2018, 22:29 »
Det var smart med en hængslet låge der lukker udad.
Jeg har en skruk, der er meget nem at forstyrre, både af de andre høns og af mig, når jeg checker om der er 'fremmede'.
Det vil jeg prøve at nå meget snart.
Kan du tage et billede af den? Det ville være en stor hjælp.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2018, 00:33 »
Ja det gør jeg... i morgen (onsdag)👍 den er ikke køn bare en rest der er savet af, og den kan ikke lukkes helt i men det gør intet. Den fungerer efter hensigten...👌🙌🐥🐓👍☺️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2018, 08:22 »
Ja det gør jeg... i morgen (onsdag) den er ikke køn bare en rest der er savet af, og den kan ikke lukkes helt i men det gør intet. Den fungerer efter hensigten...




Sent from my iPhone using Tapatalk
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2018, 08:26 »
Lidt billeder fra hønsehuset. Billederne bliver smalle, ved ikke hvorfor? Bruger tabs talk og billedet der står Best ud for.... hummm. Nå håber i kan se dem.
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2018, 08:35 Fra Majbrittbo »
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2018, 08:27 »
Hvordan sletter jeg mon denne side... var en fejl😅🤢
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2018, 08:32 Fra Majbrittbo »
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2018, 08:41 »
Tusind tak for billeder.
Nej, den er ikke køn ;D, men sådan ser tingene også ud her. Man bruger det man har, og hønsene er ihvertfald ligeglade.
Jeg vil lave en lem i dag.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lukke for rugehøne i reden?
« Svar #14 Dato: 06 Juni , 2018, 08:44 »
🤭😂 Præsis... høns er ligeglade. Og det var en lynhurtig løsning da alle 7 høns helst ville lægge æg hos hende og der var en farlig ballade🤢🙄🤭😊 så var det om at få noget der virker i en fart..😅😊👏
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥