Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Meget gumpetung høne  (Læst 2336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline perle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Meget gumpetung høne
« Dato: 18 April , 2018, 14:57 »
Hej.
Jeg har en brahma som er 5 år. Den er pludselig blevet for tung til sine egne ben, så den kan kun gå nogle få skridt før den må lægge sig ned. Virker ikke helt frisk. Jeg troede først det kunne være læggenød, men den lagde et æg i går. Er der andre bud på, hvad den fejler? Jeg overvejer at aflive den.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Meget gumpetung høne
« Svar #1 Dato: 18 April , 2018, 18:20 »
Det kan selvfølgelig være en sygdom der gør, at hønen er træt og det gør ondt, når hun går.
Jeg har selv en kæmpe stor maran høne, der har fået gigt i benene, så hun er meget usikker, når hun går og har svært ved at hoppe op og ned. Hun får cannabis-dråber og det har hjulpet ret meget på generne - gigten kan vi ikke gøre noget ved
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline perle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Meget gumpetung høne
« Svar #2 Dato: 18 April , 2018, 18:47 »
Tak for svar, Helle.
Det er kommet fra den ene dag til den anden, så umiddelbart tænker jeg ikke gigt, men det er selvfølgelig ikke helt utænkeligt, da den er kommet en del mere ud i haven i takt med foråret er kommet. Efter et par dages hvile er der desværre ikke tegn på bedring.
Er der andre der har oplevet at deres høne er blevet for stor til dens ben. Den er madglad og det er jo en stor race, jeg har dog ikke tidligere tænkt at den ligefrem er for fed.

Offline perle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Meget gumpetung høne
« Svar #3 Dato: 25 April , 2018, 19:06 »
Høne er rask nu efter nogle dages hvile.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Meget gumpetung høne
« Svar #4 Dato: 25 April , 2018, 21:08 »
godt  /o

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Meget gumpetung høne
« Svar #5 Dato: 26 April , 2018, 10:05 »
Dejlig update  /o
Det er altid en god ide at give en chance på nogle dage, inden man afliver, hvis en høne er lidt skidt uden man kan sætte diagnose på. Mange gange kommer de sig af sig selv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14