Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv det gik bare helt galt :(  (Læst 4495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Øv det gik bare helt galt :(
« Dato: 12 Marts , 2018, 10:02 »
Har haft to skrukker der har lagt i samme rede/skuffe, og ruget på "plejeæg". Dvs. æg som vi har fået i pleje fra min mands fætter. Tanken var at skrukkerne skulle ruge dem ud og så passe dem til de var gamle nok til at flytte hjemme fra.

Har haft problemer med at æggene gik i stykker, så der har været en del arb. med at holde det rent, så de sidste ikke blev forurenet. Det har bare ikke villet lykkedes denne gang, der var et æg der gik i stykker, enten i går eller i nat. Tænke jeg hellere måtte tjekke de andre og tørre dem forsigtigt af, selvom det er dag 21 i dag. 4 ud af de sidste 5 var rådne, da jeg lyste dem var der kun mørk væske/masse der flød rundt. Det sidste er en måske, men syntes bare at luftlommen er for lille. Det er jo muligt at de har været døde i nogen dage, for har ikke bevæget ægget langsomt frem og tilbage når jeg har lyst dem.

Er der en metode man let kan tjekke om skalden er for tynd? Tror nemlig at det har været hoved årsagen til at det er gået så galt. Vil helst undgå at opleve den omgang en gang til.

Er ved at finde daggamle kyllinger til de to damer, for det er synd for dem hvis der slet ikke kommer noget ud af det.

1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2018, 10:07 »
Jeg har meget dårlig erfaring med at lade 2 eller flere høner ruge oven i hinanden. Ved at det lykkes for andre, men når de har sneget sig til det her på matriklen, så kommer der sjældent noget godt ud af det. Nogle ganske få kyllinger af en stor bunke æg... Jeg mener de har bedre af at ligge hver for sig i ro og fred.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2018, 11:22 »
Jeg havde to sidste år, hvor den ene af dem i år var den ene af dem. De fik 8 æg og der kom 7 kyllinger efter 19 dage, så det gik helt fint :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2018, 11:39 »
Jeg holder med Henriette, flere høns der ruger sammen er noget rod. De har vel også lidt roden rundt når de skal fordele æggene mellem sig og går nok ikke af reden samtidig. Så må der opstå problemer når hende der er tilbage trækker æggene ind under sig og ikke pænt aflevere dem igen, når den anden kommer retur.
Det må give en dårlig pasning (rugning) på det enkelte æg.
Så jeg holder også på, at hver høne får sin egen rede.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2018, 18:47 »
Jeg har haft det fint med flere der ruger sammen, men det kommer meget an på de damers temperament. Det kan også være klodsede, tunge rugere der er skyld i at æg går i stykker. Et trick kan være at lægge et lidt større æg (ande æg) som tager trykket så de andre æg ikke går i stykker
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2018, 08:47 »
Hos mig gik det virkelig godt første gang. De rugede sammen og passede kyllingerne sammen.
Næste gang gik det helt galt. De maste halvdelen af kyllingerne ihjel.
Hvis det står til mig, bliver der ikke nogen tredje gang.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2018, 11:43 »
Jeg har haft flere tilfælde, hvor høner har smidt sig i samme redekasse. Generelt ikke den største succes. I et tilfælde var det en sebright, der rugede sammen med en Orpington. Det vil sige, sebrighten lå oven på et par æg og Orpingtonen lå oven på sebrigthen...Det så lige lovlig varmt ud for den lille, så jeg befriede hende ved at lægge kyllinger fra rugemaskinen under orpingtonen, som gik med dem et andet sted.
På et tidspunkt var der to, som rugede sammen og resultatet blev én kylling. De kunne selvfølgelig ikke afgøre, hvis det var, så den voksede op med to mødre, der begge fandt mad, varmede og beskyttede den efter alle kunstens regler. I sandhed en "curling kylling"

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2018, 11:11 »
Har sammen holdning som Finn, hvis skrukkerne kan finde ud af det sammen og ikke skændes om tingene, ser jeg ikke det store problem i at de ruger sammen. Har købt nogle daggamle kyllinger til de to damer som bliver passet på efter alle kunstens regler. Det bliver sjovt med dværg orpington, dem har jeg ikke haft før :) Tror jeg generelt vil gå over til at have flest dværg høns. Har tidligere haft dværg kochin og en silke, syntes silker er så seje, men manden nægter den race ;)

Magrethe, det må have set virkeligt sjovt ud med dine to, lidt af en størrelse forskel og så med den største på toppen  ;D

1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Malene K

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2018, 18:14 »
Jeg har pt en brahma og en cemani der ruger sammen. De deler 6 æg og én er lige klækket i dag. Ingen skænderier mellem dem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2018, 08:48 »
De har sikkert også hygget sig sammen  /o Det gør mine ihvertfald  :)

Lige nu hygger de sig max med de 11 små dunbunter de passer, godt at de har to mødre, for den ene var hoppet ud igår og mente at hun da skulle have de små med sig  ;D Lige hvor længe hun havde været på ydersiden ved jeg ikke, men mon ikke hun var hoppet ind af sig selv, hvis de havde kaldt hjerteskærende på hende? Tænkte nok at hun snart mente det var på tide at de kom ud til de andre, det gjorde hun også sidste år efter en uges tid. Der var nu heller ikke problemer med de andre damer, så hvis hun hopper over igen i dag, åbner jeg op for dem, de går alligevel ikke langt fra indhegningen med dem.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv det gik bare helt galt :(
« Svar #10 Dato: 24 Marts , 2018, 09:17 »
Jeg har oplevet det samme engang vi lod to høner ruge sammen. Ud af 9 æg var der 7 rådne og der kom to kyllinger, hvoraf den ene var død i reden ☹️ Så min erfaring er i hvert fald også at det ikke dur. Det var vores egne æg og tidligere på året havde en høne ruget 9 ud af 9 kyllinger. Så befrugtning og kvalitet af æg har været fin
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster