Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår fælder hønen ??  (Læst 4849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
hvornår fælder hønen ??
« Dato: 19 Februar , 2018, 16:01 »
Pludselig gik min sorte høne i fældning - i januar måned !!
Er der en regel for, hvornår de fælder ?

Fælder en høne altid på samme tid på året ?
Har det noget med deres klækningstidspunkt at gøre ?

mange hilsener
Vibeke


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hvornår fælder hønen ??
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2018, 18:11 »
Som udgangspunkt fælder en høne første gang ca 1 år efter, hun begyndte at lægge æg. Herefter vil fældningen for det meste ske om efteråret. Sådan synes jeg også det var dengang i gamle dage  ;) hvor vi virkelig havde kolde vintre. De seneste 5-6 år har jeg haft fældehøner i alle vintermånederne. Det er sgu koldt at rende nøgen rundt, når dagstemperaturen er minus 5 grader. Min erfaring er dog, at høns der fælder i den kolde tid er lynhurtige til at sætte ny fjerdragt.

Her er My en kold januardag i hård frost

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: hvornår fælder hønen ??
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2018, 18:21 »
Brrrrrrrrrr  :-[

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hvornår fælder hønen ??
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2018, 18:41 »
Jeg satte en varmelampe op  - det tog hende ikke 5 minutter at finde ind under den OG blive der, indtil den nye frakke var vokset ud

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: hvornår fælder hønen ??
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2018, 17:51 »
Med udsigt til seriøse minusgrader hen mod weekenden hænger jeg en varmelampe op. Har en høne der vandrer rundt i en sky af fjer. Hun er i forvejen mager efter at have haft en slem omgang orm og diarre - som jeg fik opdaget/behandlet alt for sent (øv).

Når jeg selv ruger ud - i maskine altså  :)- gør jeg det altid så tidligt på året at de begynder æglægning i sensommeren - og fælder nogenlunde samme tid året efter. Forsøger at undgå vinterfældning - synes hønerne må være ret udsatte ved det.

Online Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: hvornår fælder hønen ??
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2018, 01:32 »
Jeg har også 2 der fælder nu. Den ene er lige startet, den anden for 14 dage siden- ih det bliver koldt for dem... vi fik dem som 16-18 ugers i sep16- og de begyndte æglægning i start dec 2016
Mærkelig tidspunkt at skifte fjer- men trænger helt sikkert...😊🐓🙉
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥