Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vindeæg om natten  (Læst 2779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Vindeæg om natten
« Dato: 13 Februar , 2018, 17:27 »
Min ene høne lægger et vindeæg hver nat. Det har efterhånden stået på i en 10-dages tid. Hvis jeg kigger ud til hønerne, mens de stadig holder nat på pinden, kan jeg samle et intakt vindeæg op fra gulvet - hvis jeg ikke er tidligt på den, så er indholdet i hinden naturligvis blevet nydt til morgenbrunch i hønsehuset  ;D

Jeg skal lige nævne, at hønen ser ud til at have det glimrende, og er fuldt aktiv.

Det er faktisk imponerende så stærk en æghinde er: Ægget falder først 40 cm. fra hønens kloak, og ned på det skrå skidebrædt, herfra triller det ud til kanten, og tager et frit fald på 30 cm til en halvblød landing i hampetrøelse, og triller 10 cm. videre til sin endelige lokation. Er det frostvejr, krøller hinden sig sammen, og begynder at virke sprød - uden frost forbliver den elastisk. Frost eller ej, så kan jeg ganske forsigtigt samle ægget op, bære det ind i køkkenet, skylle det under den kolde hane, lægge det i et stykket køkkenrulle i køleskabet, og faktisk få et æg ud af det. Selvfølgelig ikke et særlig langtidsholdbart æg, og da det triller over skidebrædtet, bruger jeg kun ægget i retter som jeg ved bliver varmebehandlet ordenligt (dvs. ingen spejlæg). Er vindeægget landet i lorten, har jeg smidt det ud  ;)

Nu til mit egentlig problem. Jeg har både læst om kalkmangle og æggelederbetændelse som årsag til vindeæg. "Begynderhøne" eller "slidt" høne har jeg udelukket. Hun er under 1 år gammel, og blev en stabil æglægger i slutningen af november (er muligvis startet med de første æg lidt tidligere).

Hvis vindeæggene skyldes kalkmangel, synes jeg det er lidt underligt, at det kom fra den ene dag til den anden. Jeg har ikke været gennem en periode tyndskallede æg. På den anden side, så HAR jeg undret mig over, at det virker som om, der slet ikke bliver spist af skålen med skaller. Men det skulle jo så være alle 3 høner der mangler kalk, og ikke kun den ene. Når jeg så alligevel har skifter skallerne i den fulde (og beskidte) skål, har jeg smidt de gamle skaller ud i hønsegården. Her forsvinder de ret hurtigt fra jordens overflade. Jeg tænker at de bliver gravet ned af hønernes evige skrabe aktivitet. Eller kan jeg være heldig, at de rent faktisk bliver spist, fordi hønerne hakker i jorden hele tiden, og bare propper alt hvad de finder i næbbet?
Hvis vindeæggene skyldes kalkmangel, hvor lang tid skal jeg så regne med at der går, før mine æg igen bliver "leveret i emballage".

På grund af den pludselige overgang til vindeæg, og det at de bliver smidt fra pinden om natten, kunne desværre godt få min mistanke hen på æggelederbetændelse efter at have læst om det :(
Men er æggelederbetændelse noget fuglen selv kommer sig over, eller skal jeg gøre noget? Eller endnu værre, er det en sygdom som stille og roligt vil svække fuglen så meget, at jeg ser mig nødsaget til at svinge øksen? Som sagt, så ser hun ikke den mindste smule svækket ud i øjeblikket.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Vindeæg om natten
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2018, 19:33 »
Et vindæg er ikke forårsaget af mangel på kalk. Når et hønseæg kommer ud helt uden skal, er det fordi der er en ubalance i dannelsesprocessen, så ægget smutter for hurtigt gennem den del af æggelederen, hvor skallen bliver lagt på.

Jeg har flere steder læst, at æggelederbetændelse bliver angivet som mulig årsag, når en høne lægger vindæg, men det er en af de eneste årsager, jeg bestemt ikke tror på selv og da slet ikke med så ung en høne. Æggelederbetændelse har et helt andet udviklingsforløb og en sådan infektion vil helt stoppe æggeproduktionen enten uden der har været noget at se på de sidste æg, hvilket er det mest almindelige - i sjældne tilfælde kan der kommer nogle æg med mange dages mellemrum, hvor indholdet i skallen er halvråddent. Æggelederbetændelse er en meget alvorlig infektion, der stort set altid er fatal. Visse bredspektrede antibiotika kan slå infektionen ned og give hønen nogle ekstra symptomfri levemåneder, men vi kan ikke kurere æggelederbetændelse - kun udsætte det det endelige.

De fleste årsager til vindæg er harmløse og skyldes en hormonel ændring eller forstyrrelse. Dette kan være pga ung alder - gammel høne - opstart efter fældeperiode - opstart efter småsygdom - stress - temperatursvingninger i vejret eller bare fordi der er lidt rod i hormonerne i en periode.

Hold øje med hønen og mærk jævnligt på hendes bug. Den må ikke bliver hævet, spændt og hård, for så er der en betændelsestilstand på færde.
Jeg tror ikke, du behøver være bekymret og jeg tror, hun begynder at danne skal på sine æg igen.
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2018, 20:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vindeæg om natten
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2018, 21:52 »
Hej Helle

Tak for svar - endnu engang - det er utroligt hvad du ved om høns, hvor har du fået alt den viden fra? Dine egene høns kan vel næppe have fejlet alt mellem himmel og jord  ;D

Jeg vælger at tro på, at "sorte" bare er en teenager med kuk i hormonerne  ;D. Det er den hyggeligste version  ;D Og det er faktisk startet samtidig med et vejrskifte. Det begyndte da frosten kom, hvor jeg blev tvunget ud til hønsene de kolde, mørke morgner for at bringe dem isfrit vand inden jeg kørte på arbejde, og så kunne komme hjem om eftermiddagen og give en ny portion vand uden is.

Takket være alle dine gode råd, er jeg blevet en rigtig afslappet hønseejer, der har erfaret at hønsene selv klarer det meste. I går eftermiddags havde jeg f.eks. en høne der så ud til at have det ganske skidt, selvom hun var helt frisk før frokost. Jeg bildte mig ind at hun havde mavekneb eller æglægningskneb  :). En times tid før sengetid lagde kun sig i redkassen, og en times tid efter de andre var gået på pinden lå hun der endnu. Jeg lod hende ligge, for hvis det nu var der hun havde det bedst.....jeg tænkte, at jeg sikkert ville komme ud næste morgen til en frisk høne, og muligvis et kæmpe æg i redekassen. I værste fald ville jeg komme ud til en død høne - hvilket var det jeg var nødt til at kontrollere inden arbejdstid -  af respekt for de andre beboere i hønsehuset. Jeg kom ganske rigtigt ud til en høne der var hoppet op på pinden til de andre, og så helt normal ud. I redkassen lå så en hel æggeblomme, en masse snask fra hviden og sådan en snor af hinde med knuder og lufbobler. Så min teori om æglægningkneb holdt stik  ::) Jeg gætter på at hun lægger en ganske normalt æg igen i morgen.....
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vindeæg om natten
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2018, 21:29 »
Den er gal med vindeæg igen....

efter jeg startede tråden, begyndte "sorte" rigtig nok at lægge almindelige æg. Det varede desværre kun en 2-4 ægs tid. Så begyndte hun med vindeæggene igen, og har gjort det lige siden.

Så godt som hver eneste dag ligger der en tom indtørret hinde på gulvet. Når den er tom, er det selvfølgelig fordi den bliver spist af kanibalerne ;D

Den med kuk i teenagehomonerne kan vel næppe bruges mere. Det er ved at være 1 år og 3 måneder siden hun blev klækket i følge papirerne. Ud fra æglægningsstarten, kan det godt være hun kun er lidt over 1 år.....

Jeg går og mærker på hende - men hun føles ikke anderledes end de øvrige. Kroen er blød og bevægelig (måske ofte lidt større og end hos de andre). Undersiden af hendes, føles heller ikke anderledes. Når man kigger på hende, virker hun en anelse mindre end de to andre, og med en "tykkere og lavere hals" - men jeg tænker at det vel bare er måden hun står på - ikke strækker hals i samme omfang.

I øjeblikket er hun nøjagtig lige så frisk og livlig som de andre. Men gennem de måneder jeg har haft dem, er hun nok den der har hængt lidt mere med halen i perioder. Det er også hende jeg fandt orm hos, og som var årsag til at hele flokken fik ormekur for nylig (men under kuren så jeg, at en af de andre også var ramt af orm).

Er der nogen som helst chance for, at hun begynder at lægge rigtige æg igen?
Jeg synes det virker lidt forkert at gå og fodre på en høne, der aldrig leverer ét eneste æg til husholdningen. På den anden side, så vil jeg helst ikke af med hende, af hensyn til de øvrige. Hvis jeg snupper hendes hoved, er de kun to tilbage - det synes jeg måske er lidt synd, og samtidig er jeg bange for at det kan givefor meget støj. Den ene af de andre har nemlig for vane at gå og skræpper ganske højlydt hvis hun bliver "efterladt" alene - efterladt alene, dækker blot over at den ene af de to andre ligger på reden og hygger sig, og den anden formaster sig til at gå over på den anden side af hønshuset (hvor hun bare kan følge efter hvis hun vil).
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)