Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøner og det der med at ruge første gang  (Læst 3239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Snowwhite111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Jeg ELSKER ❤️❤️❤️ At Holde Høns❤️
Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Dato: 13 Februar , 2018, 11:10 »
Hej alle søde mennesker :) Ny herinde og har 3 stk dejlige ivrigt æglæggende søde dejligt glade Dværg silkehøner og 1 Dværg silkehane som befrugter ivrigt. Alle er snart 1 år gamle og får æglægningsfoder og skaller og grønkål og korn og solsikkefrø som godbidder, frisk vand hver dag. Og bliver passet som i et kongerige med alt de kunne tænke sig af gode ting og dejligt hønsepalads.

De trives og en høne har nu lagt sig til at ruge i nu 14 dage på 11 æg, som er tjekket fint befrugtede, men i den tid hvor hun ellers stædigt har ligget på æggene , har hun, om natten, smidt 7 æg helt langt væk ud af reden, putter man dem tilbage kaster hun dem ud igen.

nu er der ca. 4 æg hun ligger på tilbage , men her til morgen har hun lagt sig til at sove udenfor reden, så jeg har lagt hende tilbage på æggene.

Nu er det jo første gang hun prøver at ruge, men hun spiser og drikker KUN hver 2 dag. ellers ligger hun konstant på reden med undtagelse for her til morges.

Er der andre der har prøvet noget ligende? Hun ligger i en fin kyllingekasse i roligt 'kyllingerum' i huset under de bedste forhold med god temperatur og tørt og fredeligt med fri adgang til masser af frisk vand og god mad og frisk græs.

nogle ideer?

Tak :) Vh Maja Jørgensen aka Snowwhite111
❤️

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2018, 19:22 »
Hmmm. Nogle høns ser ud til at kunne fornemme, om der er noget levende i æggene eller ej. Så bliver de rådne æg skubbet ud. Har du lyst dem fornylig? Hvis det inde i ægget fremstår flydende ved lysning( man kan forsigtig vende det op og ned, mens man lyser) så er det i forrådnelse. Det kan også bare være, hun er uerfaren. Der er det gode - og i nogle tilfælde lidt anstrengende - ved silker, at bare de ser et æg bliver de skruk og ruger i en uendelighed. Så den skal nok hurtig komme på banen igen, hvis det ikke lykkes denne gang.

Offline Snowwhite111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Jeg ELSKER ❤️❤️❤️ At Holde Høns❤️
Sv: Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2018, 19:49 »
Tak for svar . Jeg kunne ikke få hende til at drikke eller spise så jeg flyttede hende tilbage til flokken udenfor - Det hjalp på hende! Hun blev HELT vildt glad , snakkede og lyste op og begyndte at spise, drikke og afføring . Hun vil åbenbart ikke ind i huset og sidde og ruge ... og hun er ikke så erfaren.
Jeg har ikke elektricitet i hønsepaladset så håber hun holder æggene ( som er mærket) varme. Hun har lagt sig igen på æggene og hvæser af de andre høns som ikke må komme for tæt på , så skruk er hun stadig .
❤️

Offline Snowwhite111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Jeg ELSKER ❤️❤️❤️ At Holde Høns❤️
Sv: Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2018, 11:25 »
To stk dværg bantam Silkekyllinger er klækket idag . Sikke en god overraskelse også at nr 2 kylling er sort - når begge forældre er HVIDE..! og ingen sorte er i flokken ... og dem jeg har købt dem fra havde kun perlegrå , hvide og isabel farvet .

Desværre kunne ikke oploade billeder da sitet her gør indsæt af billede ikke nemt .
❤️

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2018, 22:01 »
Tillykke /o
Godt der er mange dun at gemme sig i hos deres mor med den kulde, vi lige er løbet ind i !

Offline Snowwhite111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Jeg ELSKER ❤️❤️❤️ At Holde Høns❤️
Sv: Silkehøner og det der med at ruge første gang
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2018, 15:03 »
Tillykke /o
Godt der er mange dun at gemme sig i hos deres mor med den kulde, vi lige er løbet ind i !

Ja Tak Margrethe. Jeg er en af den slags mennesker som bliver helt lykkelig over et par små kyllinger så det måtte lige deles . De er SÅ søde... og sikke et par dejlige forårsbebuder . Det er dejligt at have en hønemor til dem ( de har glæde af hinanden ) og synes også det virker bedre end varmelampe som jeg har prøvet førhen.
❤️