Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp. Æglægning på pind!  (Læst 5134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skytten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hjælp. Æglægning på pind!
« Dato: 12 Oktober , 2017, 08:44 »
Jeg fik 3 store kyllinger i sommer. Æglægning startede og de lagde sig fint inde i forsvindingsredekassen. Efter en måneds tid begyndte den ene at lægge æg om natten, mens den sad på pind. Jeg tænkte det ville regulere sig, men det har det ikke gjort og efter et stykke tid begyndte høne nr. 2 også at lægge æg fra pind om natten. Det har de nu gjort i næsten et par måneder, med det resultat at jeg hver dag skal stå og vaske æg. Hvad gør jeg?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2017, 10:07 »
Uden at vide om dette er rigtigt - helt hypotetisk: Det er som om deres dagsrytme er forstyrret eller dagen er for kort for dem. Kunne man forestille sig, at man kunne sætte lys på hos dem fx fra kl 5.00, og det er det der skal til for at de kan vågne og kan se, hvor de skal gå hen.

Jeg har også selv haft høns der gjorde det, dog var faldet fra siddepinden så højt, at der som regel ikke var noget æg at vaske bagefter - bare et værre griseri. De gange jeg har haft det, er det gået over igen af sig selv efter et stykke tid, men selvfølgelig er det ærgerligt at gode æg bliver ødelagt. Jeg er ikke selv begejstret for at spise æg, som har ligget på skidebræt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2017, 16:24 »
Måske de skal hjælpes lidt på vej med et snyde æg i redekassen. Det kan måske motivere dem til at lægge æggene der?
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2017, 09:02 »
Jeg tror Bente har ret. Min den ene begyndte æg lægning sidste år her i oktober. Hun lagde/smed dem også fra pinden om natten. Efter jeg fik lys i nov/dec blev det bedre. Men stadig en svipser ind i mellem. I foråret forsvandt problemet helt... om det er lyset, hønens alder og udvikling eller fodder/grønt. Tja det kan jeg ikke sige 100%
Men synes det hjalp en del med lys fra kl 04. I starten havde jeg bare en batteridrevet lyskæde m timer. Det var nok til de kunne finde reden. ☀️🐓
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Skytten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2017, 09:27 »
Jeg har tidligere haft høns, hvor der var lys fra kl. 7 morgen til 9 aften i vinterhalvåret, uden problemer. Nu har jeg sat timeren til kl. 5, så må vi se om det ændrer sig  :)

Offline Skytten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #5 Dato: 25 November , 2017, 08:50 »
Et par dage efter jeg satte uret til kl. 5 begyndte hønsene at gå ned fra pinden, og lagde æg lige ved siden af. Det varede kun en uges tid, så nu er de tilbage på pinden og lægger æg derfra, øv.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #6 Dato: 27 November , 2017, 08:37 »
Mon ikke de lige skal ha lidt tid - er jo svært for alle at komme tidligt op nu🤣🤣🤣 nej spøg til side.
Før jeg tilsluttede lyset, fik jeg en del vindæg, muligvis kun fra den ene høne. Det gik over da der kom lys. Mit lys tænder kl 04.30 og slukker kl 9 tænder så igen en time før solen går ned og til kl 19.
I sommers, fik jeg æg fra om morgen til hen ad 12-13 tiden, nu efter lyset tænder så tidligt har de somregl lagt æg kl 7 og måske den ene hen ad formiddagen men senest v 11 tiden. Sjovt som mønsteret ændre sig pga lyset...
hvis ikke dine tabte /vindæg  er overstået i løbet af nogle dage- må du se om de mangler noget... d vitamin, alm vitamin, kalk mm.???
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Skytten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #7 Dato: 27 November , 2017, 09:02 »
Det har stået på i månedsvis, med æglægning om natten. Pt får de hønsekorn og specialfoder fra DLG. Derudover får de madrester, og går frit i haven hvor de spiser græs og diverse de kan finde. Jeg har lige købt noget hønsemix fra Primefeed, som de går i gang med indenfor et par uger.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hjælp. Æglægning på pind!
« Svar #8 Dato: 27 November , 2017, 09:48 »
Mon det vil hjælpe at tænde lyset kl 04 i stedet
Jeg giver vitaminer i vandet og ekstra d dråber samt et helt hvidløg, med snit i hvert løg. I vandet.
Indimellem putter jeg æblecidereddike i også...
Måske hjælper det - måske ikke, min den ene gør det også, jævnligt bla. da den startede æglægning, igen i foråret før de rigtig ku guffe alt det nye grønt i sig og nu igen her i efteråret... 🤷‍♀️🙇‍♀️🐓
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥