Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring søges!  (Læst 3689 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niklas R. N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Erfaring søges!
« Dato: 24 ſeptember , 2017, 20:44 »
Hej. Jeg er en nyopstartet hønseejer, og har brug for hjælp.
Jeg har købt 4 isa brown høns på ca. 24 uger, og 3 Maraner på 18 uger. Ham jeg købte dem af, fortalte mig at han flere gange havde flyttet 2 racer på samme tid, og det så ikke ville være et problem i det nye hjem. desværre tog han fejl.
jeg har et hønsehus på lidt mere 2 m2 med 2,5M sidde pind, og 2 redekasser bygget på siden på ca. 45x40x40. Huset er hævet 1M over jorden, og gården er 8 m2 med tag over. der ud over åbner jeg til en indhegnet del af haven på ca. 40-45 m2 hvor de går alt den tid vi er hjemme, og da jeg er førtidspensionist er det ret mange timer ;)
problemet er at isa'erne ikke ville lade maranerne komme ned fra sidde pinden, hver gang de hoppede ned for at drikke eller spise eller gå ned af trappen til gården, så gik 1 af de 4 isa brown høns til angreb indtil de fløj op på pinden igen.
Jeg snakkede med en som forslog at jeg lavede et nyt midlertidig hus til maranerne, og tog dem ud i den indhegnende del af haven, og lod isa'erne være i gården+huset med redekasser. om natten lukker jeg så ind til huset hvor isa'erne sover og flytter maranerne's hus ind i den lukkede ræve/rotte sikret gård med tag på de 8 m2 hvor de sover.
det har hjulpet på at maranerne nu er begyndt at hygge mere og have det godt igen, men jeg er nu i tvivl om hvornår jeg kan prøve at lukke dem sammen som 1 hønseflok.
Skal nok lige sige at hønsegård+hus er inde i midten af der hvor maranerne går rundt, så de kan vende sig til hinanden men med voliere i mellem.
og nu kan man se maranerne er begynder at opsøge isa'erne noget mere, og beder nærmest om at blive lukket der ind, men er bekymret for om det er for hurtigt jeg prøver at lukke dem sammen :(
Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre...  ???

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Erfaring søges!
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2017, 08:55 »
Hvordan går det med sammenføringen? Jeg vil måske nok sige at med et hønsehus på kun lidt over 2 m2, så ville de 4 isa være mere end rigeligt, og tror at dit problem kommer af for lidt plads. 2,5 m siddepind til 7 høns, kan også give problemer når de to hold ikke kender hinanden. Det er godt de kan gå ude i haven meget af tiden, når hønsegården ikke er større end den er. Ved godt at det er mere end mindste kravene, men høns har let for at kede sig når der ikke er mere plads end det.

Jeg har 14 høner og 1 hane, 4 siddepinde på 3 meter hver (2 i hver ende af sovepladsen i forskellige højder), og de kan ikke altid enes om hvor de skal sidde og hvem der får lov til at sidde hvor de gerne vil, så der er tit en af dem der sidder på en pind alene. Den pind hvor hanen sidder er altid fyldt op, med 6-7 høner sammen med ham. Har også en siddepind i lav højde til 4 gumpetunge hønekyllinger, men de ligger tit på en af redekasserne om natten.

Hvis du ikke er kommet længere, kan du prøve at lukke isa'erne ud til maran'erne, så det er de bestemmende der kommer på "besøg", og så se hvad de gør når det bliver sengetid. Det kan nok ikke undgåes at der kommer lidt hakken i begyndelsen, høns jo har hakkeorden
og de skal lige finde ud af hvilken plads de har. Håber dit problem løser sig :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Erfaring søges!
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2017, 13:08 »
Hej- nu har jeg kun haft høns siden juli 16 så ikke så erfaren igen- men....
Jeg ville nok ha byttet om. Dem der bestemmer i det lille bur, så de unge små kunne så få ejerformemmelsen. Og blive robuste, til at sige fra over for nye tilflyttere. Efter en tidOg lukke dem i den store går eller måske helt ud i haven sammen, under opsyn nogle timer. 😊😁
jeg er selv ved at fører 2 (3) hold sammen nu. Købte i august, 5 kyllinger 2 forskellige steder fra (ca.8 og 10 uger gamle). Og satte dem sammen i kyllingebur. Det gik fint trods 14 dages aldersforskel. Nu er tiden ved at være der til sammenføring, med de 4 gamle... jeg lukker dem alle frit i haven, og de får lidt godt at spise. Men selvfølgelig hakker 2 af de gamle efter dem. Ikke slemt men... ja de små løber. Men kan nu efter en uge el lidt mere se at de nærmer sig hinanden mere og mere- der er stadig 1-2 meter afstand men kan sagtens gå tæt og finde div. Guf😊 Har lige en uge mere så skal de bo sammen. Skal være klar til uge 42 hvor vi tager nogle dage væk, og det kun er vores teenage børn der er hjemme til at klarer skærerne. 🤞😁🐓
Håber det går fremad, trods det tager lidt tid.😊🤞
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Erfaring søges!
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2017, 07:54 »
Når jeg skal have kyllinger og voksne høns ført sammen lukkes op for kyllingernes indhegning, så de gamle og de unge kan lære hinanden at kende ude på det store areal. Om natten går de af sig selv til hvert sit hus. Når de efterhånden ikke tager så meget notits af hinanden udendørs og begynder at gå i en mere samlet flok - vil de unge af sig selv søge med i gamle ind i deres hus. Der er så lidt hakkeri indtil alle har fundet sin soveplads - men det hele foregår stille og roligt og forholdsvis smertefrit. Har brugt samme metode til to racer der skulle føres sammen.

De dominerende høner vil gerne sidde højt - så siddepinde i to højder kunne måske hjælpe på problemet. Her slås de dominerende om en plads ovenpå en redekasse ( 40 x 60 ) - her kan overnatte 7!!! stk voksne store Australorps. Det giver masser af plads til de unge - også ved foderet. Har tændt lys om aftenen nu så alle kan nå at spise inden natten.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Erfaring søges!
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2017, 08:02 »
jeg synes det lyder som om det går rigtig godt. Engang imellem handler det også lidt om at man skal have nerver af stål. Vi er nok tilbøjelig til at være overpylret, men selvfølgelig skal der passes på. Sidst jeg gjorde det i foråret gik jeg ud kl. 22 00 og tog de nye i deres hus og satte over til de gamle i bælgravende mørke. Jeg havde lavet en rede af halm på gulvet hvor jeg satte de nye. Så stod jeg lidt og lyttede men der var ro og så gik jeg også til ro. Men tro endelig ikke jeg sov godt den nat. Kl. 06 00 næste morgen var jeg nede og lytte igen men fuldstændig ro og det har bare kørt. Efterfølgende gik der ikke mange dage så sad de også på pinden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Niklas R. N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Erfaring søges!
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2017, 08:45 »
Hej, tak for de mange svar.
Jeg var ikke klar over at jeg skulle have mere plads end det jeg har. Faktisk fik jeg information af dem jeg har købt høns ved, som sagde at jeg var rigtig god ved dem, og at jeg havde rigtig god plads til mine høns :/ Jeg går meget op i dyre velfærd så er lidt ked af at høre det ikke er for meget plads jeg har givet dem :(
 - Jeg har lukket op så isa'erne og maranerne kunne hilse på hinanden på det store areal i haven, og der har ikke været problemer siden! Så det er jeg meget glad for :) Maranerne sover dog i volieregården, den sorte på et af spærende og de 2 hvide på en træbuk. men tænker ikke at de behøver at sove i huset? men det er jeg ikke helt sikker på.
Til gengæld bevæger de sig sommetider ind i huset, og sidder lidt på pind om dagen, og så går de ud i haven igen. og de får lov til at gå frit og både drikke og spise. Så jeg er meget positiv i forhold til hvad jeg frygtede :)
jeg har ikke lukket dem hver for sig siden d. 27 september,  jeg lukker ind til volieregården så både maraner og isa'erne kan gå frit ind og ud af huset om natten, men stadig sikre mod rotter og ræve :)

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Erfaring søges!
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2017, 11:37 »
Dejligt at høre at det går godt med dem, lyder til at de har fundet deres plads nu :)  /o

Med tanke på pladsen så går det nok også, når de kan gå så meget ude som det de kan. :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte