Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mutters kylling alene i verden  (Læst 1687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Mutters kylling alene i verden
« Dato: 24 ſeptember , 2017, 19:25 »
Kære jer kyllingforældre,

Mit kyllinge eventyr er desvære ramt at den ene ulykke efter den anden.

Det er anden gang i år vi ruger under stor Orpington. Og de ligger så fint på deres æg. De ligger og ligger og ligger i langt over 26 dage.

Vi har store problemer med, at de ikke ligger rigtigt på æggene, så de triller væk og ender ude i kulden. Det betyder at 2 ud af 11 æg er blevet til noget.

OG så i dag begyndte de at komme. Så da jeg skulle ud og fjerne de tilkommende æg. SÅ SKETE DET. Jeg tabte ét af de to æg som ellers var begyndte at pippe.

Verden er gået under. MEN en kylling er kommet. Og det er jo et mirakel, selvom omstændighederne ikke er så lykkelige.

Så nu er mit spørgsmål. Kan én kylling vokse op alene - altså sammen med de andre høns? Eller skal jeg ud og finde daggamle?

I juni månede lå 3 ud af mine 4 høns skruk. Men kun én kylling ud af 18 æg som. Så jeg var ude og anskaffe 12 Plymouth Rocker i daggammel. Så pt. har vi 1,4 Orpington og 11 kyllinger fra midt i juni. For vores lille gule orpington, ja den blev trampet flad under en næbkamp, da jeg havde sepereret en høne fra de andre. Og da de skulle forenes igen. Ja så var det ikke just et glædeligt gensyn.

Så denne gang er ingen sepereret. Lige nu er rugekassen lukket af med trådnet for natten for, at være sikker på, at der ikke lægger sig kyllinger ind til den lille nye, indtil den er helt tør. Men planen er i morgen, da trødnettet tages af, og så må hønemor vise hvad hun dur til.

Hvad tænker I om planen?

Mange gange på forhånd tak for gode råd, for en hønsemor ramt af ulykke.