Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter, rotter og atter rotter  (Læst 2913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Rotter, rotter og atter rotter
« Dato: 19 Juni , 2017, 23:24 »
For leden ville jeg lige tjekke hønsehuset efter det var blevet mørkt, da jeg har mistet 3 høns til ræven på det sidste.
Jeg kom ind i stalden, tændte lyset inde høs hønsene og ...... sikke en larm. Jeg var sikker på at ræven var der inde. Så hurtigt hen til døren og åbnede den - hvilket syn  <W <W <W det var rotter der larmede. Foder truget der hænger ned fra loftet roterede rundt, og rotter for rundt ALLE VEJNE. Aldrig har jeg set noget magen til. Der var mindst 25 rotter i alle aldre og de for bare rundt.

Meget rystet gik jeg ind og anmeldte rotter til kommunen. Dagen efter kom rotte manden. Han sagde lige ud:

"Det er da ikke så mærkeligt, at du har så mange rotter. Du FODRE DEM JO. Dine høns går frit hver dag og der er alligevel fri adgang til korn i hønsehuset 24/7. Fra nu af fodre du med korn i en skål et kvarter morgen og igen aften og der skal spises op, ikke noget med at der er rester til natten. Så lægger jeg gift og vi ses om 14 dage."

Som sagt så gjort. 2 dage efter tilså jeg atter huset ved aftenstide. Der var stadig rotter, men ikke så mange og dem der var, var ikke så hurtige. Her i aften, var der ikke nogen rotter da jeg kikke der ud. Min kat kom med en rotte unge i munden - det var det hele. Ikke at jeg tror at alle er døde - endnu - men det har helt sikkert hjulpet.
Mon det er rotterne der har taget et par kyllinger, som hønen ellers passer ? Det siges, at det kan de godt finde på. øv, øv.

Men jeg må sige jeg blev chokket over antallet af rotter - det havde jeg helt bestemt ikke forventet at se, så fremover, vil der IKKE blive fodret med korn 24/7, men kun når jeg kan kontrollere der bliver spist op.

Ha I prøve noget lignende ??

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Rotter, rotter og atter rotter
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2017, 09:50 »
Nej har ikke prøvet noget i den retning, føj da for en omgang du har haft. Tror at jeg her efter fjerner maden om aftenen, for mit står også fremme, og det er jo ikke nødvendigt når de alligevel er gået på pinden.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rotter, rotter og atter rotter
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2017, 10:35 »
Jeg har også haft rotter, men faktisk har jeg aldrig set dem, kun sporene.
MEN, efter jeg fik de rottesikrede foderautomater er de VÆK.
Jeg ved godt Hans-Kurt, at du siger, at de sikkert hurtigt finder ud af at stå et par stykker på klappen, men det ser ikke ud til, at det sker.
Kyllingerne og ællinger finder derimod hurtigt ud af det. Men det gør ikke noget.  :D

Når jeg passer naboens høns ser jeg ind imellem en rotte eller to, så de er i området.

Offline CecilliaG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Rotter, rotter og atter rotter
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2017, 12:10 »
vi havde på et tidspunkt en rotte men jagede vores tidligere to høns den bare væk.
Men det lyder da forfærdeligt med så mange rottter /d
Den heldige ejer af:
0,1 maran.
0,1 grünlægger.
0,1 blandings høne.
1,1 undulater.
Et 54 L akvarie med nogle fisk i.
2,1 skønne huskatte, Albus, Herkules og Lea.
1,0 Bichon havaneis/Malteser hvalp.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rotter, rotter og atter rotter
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2017, 22:41 »
Ja, det var ikke rart. Nu er der mere ro på, men jeg ser stadig rotter. Har aflivet et par stykker, som var helt rolig og ikke fjernede sig, da jeg kom. De var nok dobbet af gift. Men jeg kan stadig hører dem rundt omkring. Håber snart det er over. Der er ikke noget de kan spise mere i hønsehuset, så......