Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne hakker 5 uger gamle kyllinger, blod og orm!!  (Læst 2573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Høne hakker 5 uger gamle kyllinger, blod og orm!!
« Dato: 14 Juni , 2017, 15:28 »
Hej,

Jeg har to problemer, som jeg håber I kan hjælpe mig med hurtigt.

1) Min skrukhøne hakker og løber efter sine fem uger gamle kyllinger. Hun er begyndt at lægge æg (har gjort det de sidste 4-5 dage). Er hun allerede klar til at forlade dem, og kan de klare sig uden varme nu, hvor vejret er ok?

2)I går og i dag har jeg fundet noget, der blod i vandskålen og noget der ligner lange sytråds tynde orme i vandet (se billede). Jeg har kontaktet dyrlægen, som ville se på billedet, men har enndu ikke hørt noget. Jeg er nu pludselig blevet i tvivl om, hvorvidt blodet kommer fra en kylling med orm, eller om blodet kommer fra en kylling, som hønen har hakket. Jeg kan ikke umiddelbart se sår på kyllingerne. Hvad tænker I?

Gode råd til begge spørgsmål modtages med kyshånd!

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høne hakker 5 uger gamle kyllinger, blod og orm!!
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2017, 09:12 »
Hejsa

Det lyder til at din skruk ikke længere er skruk, men det var tidligt hun beg. at lægge æg igen. Har kyllingerne fået fjer over det hele? heldigt at det er så varmt som det er nu, men aner ikke om de har behov for ekstra varme. Mine på 4 uger putter sig stadig godt under hønemor om natten og nogen gange om dagen, men de er en uge yngre end dine, og husker ikke helt hvor det skifter.

Ang. orm og blod så ved jeg ikke noget om det, håber du har fået svar fra dyrlægen.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Høne hakker 5 uger gamle kyllinger, blod og orm!!
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2017, 09:21 »
Kyllingernes afføring kan sagtens have den farve og ligne tråde/orm, det er bare en sund kylling, der har smidt en 'pølse' i vandskålen.
Og jeg tror godt, de kan klare sig uden hønen nu, hellere det, end at de bliver hakket og får et sår, det kan animere til pilleri og kannibalisme. At hun er begyndt at lægge æg, siger også, hun er færdig med kyllingerne.
Tjek, de putter sig sammen om aftenen, lav evt et lunt sted til dem, hvor de kan være i fred. De kan nok komme gennem alm. havehegn af det grønne, det kan de voksne høns ikke, så folder du et bur af sådan noget, har de ro der.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Høne hakker 5 uger gamle kyllinger, blod og orm!!
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2017, 10:05 »
Hej,

Tak for jeres svar. Jeg tjekkede i går aftes om hønen overhovedet ligger og dækker kyllingerne om natten. Det gjorde hun ikke, så jeg har valgt at tage hende væk fra kyllingeburet, og de små ser ud til at trives fint. De har et lunt og godt bur uden træk og med tørt strøelse samt et lille indelukke op ad de andre høns i gården. Jeg har dog heller aldrig før prøvet, at en høne er blevet træt af sine kyllinger så tideligt - faktisk plejer de at blive ved med at passe på dem helt til ca. 8. uge, og selv da har jeg aldrig set, at de hakker efter kyllingerne, men dette er åbenbart en slem hystade.

Dyrlægen kunne ikke se billederne, og jeg kan derfor ikke få svar med mindre jeg kommer med en afføringsprøve - men jeg kan ikke finde klatter, der ser mistænkelige ud. SÅ nu venter jeg lige og ser tiden an. Jeg  har lavet hønseguf, fundet lidt bynke og på dyrlægens råd har jeg også puttet æblecidereddike i vandet. I følge dyrlægen bryder orm sig ikke om et surt miljø i hønsenes tarme, og det hjælper bl.a. æblecidereddike og meget grønt i hønsenes foder til.

Nå ja og så har jeg gravet en masse jord i deres indelukke ud og lagt nyt, så eventuelle orm får sværere ved at sprede sig. Håber at det bare var falsk alarm, men jeg tager nu alligevel mine forholdsregler.

 /o
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2017, 13:16 Fra Essers silker »