Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobning!  (Læst 3247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Mobning!
« Dato: 05 Juni , 2017, 20:55 »
I min flok af store kyllinger, ca 7 uger gamle, bliver en enkelt pludselig voldsomt mobbet. Nogen gange er de flere om den, hakker den i halsen og holder den nede.

I går tog jeg den og satte den for sig selv, og den har også været for sig selv det meste af dagen i dag. Det så ikke ud til at de var efter den igen, da jeg lukkede den ud her sidst på eftermiddagen. Men den går for sig selv, og skal tydeligvis ikke nyde noget af de andres selskab.
Her til aften er den gået i seng helt alene i redskabsskuret, mens de andre er i hønsehuset.

Er der nogen chance for, at den nogensinde får et godt liv her hos mig?

Hvis jeg fjerner den, vil det så bare gå ud over en anden?

De går frit, så det er ikke plads de mangler.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mobning!
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2017, 07:58 »
Du kunne prøve at sætte den sammen med en ven i nogle dage, derpå sætte de to tilbage sammen.
Optimalt skulle den store flok væk fra hønsehuset, så de to var "hjemme", og de øvrige nytilflyttere, når de kom sammen igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mobning!
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2017, 10:34 »
Du kunne prøve at sætte den sammen med en ven i nogle dage, derpå sætte de to tilbage sammen.
Optimalt skulle den store flok væk fra hønsehuset, så de to var "hjemme", og de øvrige nytilflyttere, når de kom sammen igen.

Enig med Marianne
Hvis du holder mobbeofferet væk fra alle de øvrige kyllinger, så reduceres chancen for, at den nogensinde får en chance i flokken endnu mere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Mobning!
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2017, 15:07 »
Tak for svar.

Faciliteterne her er presset til det yderste. Der er kyllinger, ællinger, skrukker og gamle høns alle steder. Men jeg har forsøgt at lave en midlertidig indhegning med et lille hus, bedre kan det ikke blive.

Det ser ud til at gå lidt bedre. Kyllingen går stadig mest for sig selv, men de andre er ikke seriøst efter den i dag.
Hvis det trapper op igen, må jeg skille dem ad. Tror I, at det ville fungere, hvis jeg satte mobbeofferet sammen med en af de høns, der har mindre kyllinger?
Jeg har desværre lidt svært ved at finde en ven til den blandt de andre.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mobning!
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2017, 15:20 »
I første omgang så prøv at sæt en 'mobber' sammen med mobbeofferet. Når 'mobberen' ikke har opbakning, så tvivler jeg på, den vil fortsætte. Når de to så har gået sammen i nogle dage, så sæt endnu en 'mobber' ind til de to og se, om ikke det fortsat vil være roligt. Hvis du på den måde kan tilføre et par stykker mere over noget tid, så vil problemet forhåbentlig være løst.

Du kan også sætte mobbeofferet sammen med yngre kyllinger, men så skal du holde øje med, at skrukken accepterer den
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mobning!
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2017, 11:16 »
Jeg vil fraråde, at du sætter den sammen med en skruk med kyllinger, så vil den for alvor komme fra æsken i ilden.
Helles forslag lyder umiddelbart rigtig godt. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Mobning!
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2017, 22:51 »
Tak for jeres svar, det lyder bestemt fornuftigt.

Heldigvis ser det ud til at problemet har løst sig selv. I går gik den med de andre ind i hønsehuset. Sad lidt for sig selv, men dog i hønsehuset. Idag har den gået med de andre det meste af tiden og til aften sad den sammen med 3 andre. Jeg håber det holder. Ellers ved jeg nu hvad jeg skal gøre, og indhegningen står klar til konfliktløsning.