Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus og idé-fasen  (Læst 2923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SofieHansen

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Hønsehus og idé-fasen
« Dato: 04 Juni , 2017, 01:21 »
Vi er stadig i den helt spæde start af 'hønselivet' og kun nået til den der del hvor man tør at sige "Vi gør det sgu" højt til hinanden. Vi tænker og grubler og det knager og brager på øverste etage, for med læsning kommer oftest spørgsmål og spørgsmål sår en smule usikkerhed. Gør vi det nu godt nok og griber vi det mon rigtigt an?

Planen er altså på nuværende tidspunkt således:
- Vi ønsker os en 4-5 høns, af racen Orpington. Måske en enkelt Wyandotter, hvis den kan trives som eneste af sin art i flokken?

- Vi har en 8-kantet hønsegård på tegnebrættet, hvor der fra midterstolpen (centrum) er to meter ud til alle sider. Jeg er ikke ret matematisk anlagt, men forestiller mig, at det er god plads?
Ud fra 8-kantens ene side skal der så sættes et hønsehus.

- Hønsehuset forventes altså en bredde på 1,66 m. - Så hvad ville være en passende længde? Hvor stort kræves det, hvis huset skal rumme sidepinde, redekasser, vand og mad?

Planen er at designe et hønsehus selv, da det er det der tiltaler os mest, omend ingen af os er tømrer, snedkere eller andet godt i den dur. Vi er vist bare semi-kreative og glade for tanken om et fællesprojekt. Er der noget særligt man skal være opmærksom på, i forhold til opførelse af selve huset? :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus og idé-fasen
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2017, 17:16 »
Det må give en hønsegård på ca 12 m2, det er sikkert ok til de 4-5 høns, men efter min mening til den lille side. Vil hønsene få mulighed for at gå frit? Vil gården være overdækket? Det skal med i jeres betragtninger, for skulle vi få en periode med fugleinfluenza igen, skal de jo være under tag, hvis reglerne ikke ændres.
Jeg vil mene, at huset skal være omkring 2 m på den anden led.
Mad og vand skal være under tag, det kan evt. være i gården om dagen, men for at undgå rotter, skal det ind om natten.
Foder skal også opbevares i rottesikre tønder med låg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SofieHansen

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hønsehus og idé-fasen
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2017, 17:23 »
Tusind tak for dit svar, Marianne :)

Ja, har også udregnet, at det er lidt under 12 m2 med gårdens mål. Det er desværre det pladsen strækker sig til, omend vi ellers gerne havde foræret dem mere plads, hvis muligt.
Tanken er dog, at de skal have lov at kunne komme frit ud i resten af haven når mulighederne byder sig, således, at det ikke bliver et alt for ensformigt hønseliv :)

Faktisk er det hønsehus vi er blevet inspireret af ikke med overdækket tag. Der kommer net på, men har ladet mig fortælle, at pressening sagtens kan klare de perioder hvor fugleinfluenzaen måtte være i spil. Er det korrekt?

Og ser også helst, at mad og vand er inde i hønsehuset :) Og så småfodring af grønt og andet lækkert i gården. Det var i hvert fald tanken.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus og idé-fasen
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2017, 17:33 »
Vi klarede os med pressening, ikke optimalt, men det gik da. Størrelsen på mine rum i hønsehuset var også for små til den lange periode, så vi var nødt til at slagte flere dyr end oprindeligt planlagt.
Som reglerne er i dag, må vi kun fodre under overdækning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SofieHansen

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hønsehus og idé-fasen
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2017, 17:35 »
Dine rum i hønsehuset? Hvad mener du helt præcis? Jeg beklager, men skal sommetider have tingene udpenslet, for at være sikker på helst at forstå det hele. Man vil så gerne gøre det rigtigt :)

Må man slet ikke smide grønt i gården så? Fordi der ikke er fuldt tag på? For altså, der kommer naturligvis net henover :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus og idé-fasen
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2017, 17:48 »
Mit store hønsehus er opdelt i fire rum med hver sin lille hønsegård, desuden har jeg to små hønsehuse samt to kyllingefræsere.
Når jeg har flere voksne haner, er de forskellige stammer ude på skift, her har de ca 4000 m2, som er indhegnet som beskyttelse mod ræve.

Mht. fodring, så spiser hønsene jo også græs i det fri, nogle af de mange regler er skrivebordsarbejde udtænkt af kloge hoveder, der ikke kender praksis. Vi må heller ikke give dem vand i det fri, men fortæl mig lige, hvordan man forklarer en høne, at den ikke må drikke vanddråber fra et blad eller drikke fra en vandpyt  <J

Bare sørg for, at der ikke ligger foderrester i gården til natten, så I undgår rotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk