Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger, katte og åben hønsegård  (Læst 2400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DortheVigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Kyllinger, katte og åben hønsegård
« Dato: 03 Juni , 2017, 14:28 »
Hej alle sammen.
 Min søn fik mig overtalt til, at han måtte få et par høns og prøve at have kyllinger, så nu er jeg blevet hønseejer, da det jo selvfølgelig er mig der har det overordnede ansvar for alle dyrene på vores matrikel. Han står for den daglige pasning med vand, mad, ordning af hønsehus og eftersyn af hegn mm. - Han er en meget grundig 12-årig.

Vi har derfor nu en hønemor med 4 kyllinger, som indtil videre er lukket inde i øverste etage af hønsehuset - I underetagen er de 2 andre høner -. Hønemor er dog MEGET interesseret i at komme ud og jeg synes det er ved at være synd at holde hende inde, men...

1) Hvor gamle bør kyllingerne være inden de lukkes ud i hønsegården? - De er pt 14 dage gamle. Og har fjer på vingerne, men endnu ikke på ryggen.

2) Kan kyllingerne klare sig, sammen med deres mor, i flokken eller skal de helst have 'egen hønsegård' i starten? - (Vi har kun i alt 3 voksne høns (hvoraf den ene er hønemor) og i øvrigt ingen hane.

3) Hvor nervøs skal vi være for at kyllingerne bliver snuppet af kattene, når hønsegården ikke er lukket af? - Er en hønemor i stand til at beskytte dem eller bør vi få lukket hønsegården med tag af en art?

Noget helt andet.... Er der nogen der har erfaringer med at vænne en hund til, at hønsene gerne må gå i hele haven? - Vi har en dansk/svensk gårdhund på 4 år, som HAR lært at vores katte gerne må være både indenfor og i haven, men jeg kan ikke helt vurdere, hvordan han evt vil reagere på 'fritgående høns'...

Jeg håber, at nogen kan hjælpe med et godt råd eller 2 til ovenstående...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kyllinger, katte og åben hønsegård
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2017, 16:40 »
Når gården ikke er overdækket så skal du nok være mere bekymret for krager og skader. De kan hurtigt tage en kylling. Net eller fast tag vil være en fordel. Hunde kan godt lære det, men nogle kan have meget svært ved det. Hvad siger han til hønsene i gården
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kyllinger, katte og åben hønsegård
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2017, 17:55 »
Her hos mig går kyllingerne frit med deres mor fra de er ca. 10 dage gamle. Det er sikkert ikke risikofrit, men de har det dejligt.
Om natten er de lukket inde i en hønsefræser.

Kattene er bange for hønsene, og en høne med kyllinger overvejer de slet ikke at komme i nærheden af.
Hunde har jeg ikke forstand på, men naboens hund gør dem ikke noget; den er også godt opdraget  :P


Der kan godt være lidt skærmydsler mellem hønerne, men ikke noget alvorligt, og ingen kommer til skade.