Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hegn mod ræven  (Læst 3651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kab

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hegn mod ræven
« Dato: 03 Juni , 2017, 10:06 »
Hej med jer,
Vi har for nyligt haft besøg af en stor, flot ræv, der overraskede os ved middagstid en højlys sommerdag. Heldigvis blev den opdaget og tog flugten, kun få meter fra de fritgående høns.

Vi er derfor nu blevet ret bekymrede for vores høns og gæs, der plejer at gå rundt og hygge sig på grunden.

Jeg har læst om flere metoder til at holde ræven på afstand, herunder et strømhegn. Her kommer så mit spørgsmål:

Vi ønsker, at dyrene kan gå frit rundt på et større areal uden hegn. Ville det være nok at sætte 1 - 2 strømførende tråde i lav højde som det eneste hegn mod Mikkel? Høns og gæs går aldrig ud i grundens hjørner, så det er kun for at holde ræven ude, ikke at holde dyrene inde.

Hvis nogen har konkrete erfaringer eller billeder af egne lignende anlæg hører jeg også gerne.

Mange hilsner  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hegn mod ræven
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2017, 16:51 »
Vi har dyrehegn 160 cm  og desuden to strømførende tråde i lav højde.
Hegnet er ikke for at holde hønsene inde, men for at holde ræve samt løsgående hunde ude, de kan jo nemt hoppe over de lave strømførende tråde.
Vi har indhegnet ca 4000 m2, hvor hønsene går, her har vi også plantet en masse frugttræer  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kab

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hegn mod ræven
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2017, 09:24 »
Hej Marianne,
Tak for svar.

Jeg var lidt interesseret i om en mere simpel løsning med blot et par strømtråde kunne være tilstrækkeligt mod ræve. Så vidt jeg forstår er deres natur således, at de går langs jorden og snuser så til hegnet, hvorefter de får stød og derfor skræmmes så meget, at de ikke forsøger at hoppe over igen. Jeg har fundet en artikel fra en der påstår at det virker for ham, men jeg ville blot høre om andre kan be- eller afkræfte det: http://www.plamondon.com/wp/faq-simple-electric-fences-chickens/

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hegn mod ræven
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2017, 14:02 »
Så må vi håbe, der er nogen, der kan give dig det svar, du ønsker 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk