Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rovfugl eller ræv?  (Læst 2429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louis0410

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Rovfugl eller ræv?
« Dato: 02 Juni , 2017, 21:06 »
Hjææææælp

Vores skønne orpingtonflok har i det år vi har haft dem, gået frit på vores ejendom. Døren fra hønsegården bliver åbnet hver morgen, og damerne trasker glade ud i verden. Vi bor på en lille gård med marker omkring os, en lille sø...masser af træer ...læhegn mm...kort sagt et herligt hønseliv vi tilbyder :-)

MEN.....i løbet af de sidste 3 dage, har vi mistet 3 høns, og jeg kan ikke finde ud af, om det er til rovfugle eller til ræven. Ved "drab" nr 1 fandt vi en lille bunke fjer på et åbent markstykke bag ved vores sø.

Høne nummer 2 røg på samme måde. På gåtur med hunden, fandt den en vinge ca 1 km fra vores hus - på en bakketop omkranset af træer.

I går holdt jeg de resterende 4 høns inde hele dagen, men hen ad aften fik de lov til at komme ud på en lille tur. Jeg kiggede til dem kl 20.00 - kl 21.30 lå der en kæmpe bunke fjer lige uden for hønsegården!!!! Og væk var høne nr. 3

Vi har masser af glenter / spurvehøge og duehøge omkring os.....er det dem, der er skurken...eller er det ræven?

Hvad tænker I??


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rovfugl eller ræv?
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2017, 22:41 »
Har ikke oplevet at spurvehøgen har taget så store dyr. Vi har et spurvehøgepar og de mister interessen når vores Australorps er 2-3-mdr gamle - indtil da er vi nødt til at have kyllingerne i indhegning med net-overdækning.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rovfugl eller ræv?
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2017, 11:35 »
Ræven har unger nu og er meget aktiv, også om dagen. Det er nok den
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louis0410

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Rovfugl eller ræv?
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2017, 19:39 »
Kære Finn og Lene

Tak for jeres input. I har nok ret med hensyn til,  at det er ræven, der er synderen!! Vi må udvide hønsegården, og holde dem inde et godt stykke tid. Ærgerligt,- for en del af charmen og hyggen ved at have høns, er jo, at de trasker rundt sammen med os......

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rovfugl eller ræv?
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2017, 16:58 »
Jeg stemner også for ræven. Vi har flere røde glenter her, vi ser dem kredse, men de har aldrig gjort hønsene noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk