Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane uden fjer på halsen  (Læst 2257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Hane uden fjer på halsen
« Dato: 01 Juni , 2017, 21:47 »
Jeg håber en eller flere af jer kan hjælp!

Jeg har haft mine store Orpington 1,4 siden midten af april. Jeg har købte dem fra en avler som er medlem af forening og det hele. Da jeg overtog dem, var hanen lidt rød på halsen og manglede lidt fjer.

Det tænkte jeg ikke nærmer over.

Nu mangler den nogle flere fjer og er meget rød. Det kan jo være, at den bare er rød på huden. Men jeg ved det ikke. Jeg har set de øvrige høns, "hakke" den lidt. Det ser ikke ud som om, at de er efter ham. Det kan være om aftenen når de ligger i huset. Så står de ved ham, og "hakker" ham. Han er en god Hane. Holder vagt, deler mad ud mv. Og kan virker ikke syg.

Der er intet ved de andre høns. Udover at Hanen træder hønsne og særligt meget én.

Er det mon utøj min lille hane har? Og hvis jeg skal tjekke, hvordan gør man så det?

Jeg håber nogle kan hjælpe med gode råd.

Mange hønse hilsner
Channe

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Hane uden fjer på halsen
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2017, 21:57 »
k

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hane uden fjer på halsen
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2017, 08:24 »
Jeg tror, dine høner er meget glad for deres hane. Deres hengivenhed viser de så på en noget uheldig måde ved at nusse og plukke ham "kærligt" på halsen. Det er prisværdigt, at din lille flok er så velfungerende, men du bliver nødt til at hjælpe hønerne til at finde en anden måde at vise deres kærlighed på.
Huden er rød, fordi den er irriteret af de utallige og gentagende "kærtegn" - når nusseriet hører op, vil jeg tro at huden bliver fin igen.
Mit råd er, at du køber en lille flaske hjortetaksolie og med en vatpind smører den ildelugtende og fede olie på halsfjerene omkring de bare hudområder (plukkestederne). Gentag påsmøringen en gang om ugen over en periode. Det er muligt, der skal 3-4-5 påsmøringer til, da hønerne har tillagt sig en vane, de ikke sådan lige kommer ud af eller glemmer. Olien skal nok få hønerne til at holde næbbene for sig selv - olien er ikke 'farlig', men må ikke komme i sår og helst heller ikke på den irriterede røde hud og når behandlingen/afvænningen er slut, vil olien blive slidt af hanens hals
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Hane uden fjer på halsen
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2017, 16:26 »
Kære Helle,

Mange tak for dit svar. Ja kærlighed kan jo gøre ondt. Selvom jeg ikke lige havde regnet med sådan et svar. Så bringer det alligevel glæde. For det er en rigtig fin lille flok jeg har, med plads til udrugning i hønsehuset, ingen plukning mellem damerne og ja krælige pluk på halsen.

Tusin tak for dit råd.

Channe