Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og siddepind  (Læst 3558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Kyllinger og siddepind
« Dato: 26 April , 2017, 12:31 »
Jeg har prøvet at søge, men jeg synes ikke helt at jeg kan finde ud af hvor gamle kyllinger skal være, når de skal have adgang til siddepind?

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #1 Dato: 26 April , 2017, 13:47 »
Der er vist ingen regler - men den "hurtigste" kylling på pinden i mit hønsehus var kun 4 uger.

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #2 Dato: 26 April , 2017, 13:56 »
Jeg tror det hænger sammen med hvornår de bliver varmefri. Jeg har kyllinger der er ca. 7 uger og halvdelen sidder nu på en lægte om natten. Resten går stadig under kyllingemødrene om natten.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #3 Dato: 26 April , 2017, 15:05 »
Så de "tager ikke skade af" at have adgang til pind? Jeg har lægter som jeg vil afrunde i kanterne, men har ikke sat dem op endnu da jeg var i tvivl om hvorvidt de fik skævt brystben af det - Jeg synes at have læst dette i forbindelse med siddepinde, men jeg må nok indrømme at jeg ikke helt kan huske i hvilken sammenhæng.

For så vil jeg da bare sætte pindene op, så kan de selv vælge  :D

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #4 Dato: 26 April , 2017, 18:03 »
Det er vist noget man siger om de meget tunge racer, fx. faverolles.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #5 Dato: 26 April , 2017, 18:07 »
Så de "tager ikke skade af" at have adgang til pind? Jeg har lægter som jeg vil afrunde i kanterne, men har ikke sat dem op endnu da jeg var i tvivl om hvorvidt de fik skævt brystben af det - Jeg synes at have læst dette i forbindelse med siddepinde, men jeg må nok indrømme at jeg ikke helt kan huske i hvilken sammenhæng.

For så vil jeg da bare sætte pindene op, så kan de selv vælge  :D

Det er rigtigt at der er en tråd herinde om det - et sted   ??? Som jeg husker det var der lavet forsøg med kyllinger med og uden siddepind. En stor procentdel at kyllingerne med siddepind fik skæve brystben. Så vidt jeg husker stod der ikke noget om hvornår de måtte få den - sjovt nok. Kan ikke huske hvilke race(r) der blev testet.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #6 Dato: 26 April , 2017, 18:48 »
Hmm ja så er det jo ikke til at blive klod på! Jeg har både tunge og lette racer til at gå sammen - og især mine engelske araucana vil rigtig gerne flyve op på mig når jeg sidder hos dem... De er fra d. 1/4, så de er snart en måned gamle. Jeg har også kyllinger fra d. 20/3 - men jeg vil nødig forvolde skade på dem :-\

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #7 Dato: 27 April , 2017, 08:18 »
Jeg er begyndt at give dem nogle ting de kan flyve op på. Krukker med bunden i vejret o.l. - og når de kommer udenfor tykke grene, træ/plastickasser vendt om. Synes de skal have noget at 'lege' med og øve deres balance på.

Inden jeg så tråden om brystbenene brugte jeg altid små pinde og træstykker hos de små kyllinger - det er jeg holdt op med. Lige nu går de små i drivhuset om dagen. Der er også trækanter de kan sidde på - og det gør de - men kun i kort tid ad gangen. Måske forskel på om de sover på dem eller bare leger på dem.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Kyllinger og siddepind
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2017, 18:30 »
Tak for svar  :)  Jeg har sat en træstub ind i hønsehuset og en stor sten og en gren i "kyllingegården", det virker de glade for. Så venter jeg lidt med siddepindene.