Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man være sikker på, det er slut med æg?  (Læst 4673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine3

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Dato: 06 Februar , 2017, 13:26 »
Halløj.

Mine 3 New Hampshire damer har ikke lagt et eneste æg, siden juli sidste år.

Var det så bare dét, - kan de komme igang igen efter så lang tid, eller skal jeg ikke regne med flere æg fra dem?

De er kun 3 år gamle.


Venlig hilsen
Tine
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2017, 19:48 »
Ingenting er sikkert, og de burde kunne lægge lidt flere æg. Hvordan ser deres foder ud, får de lys, har du set efter om de har utøj? Har du prøved at løfte dem, hvis de er meget tung er det heller ikke godt for æglægning.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2017, 15:10 »
Hvis ellers sunde og raske samt ikke for fede burde de komme igang igen, men æglægningen bliver ringere år for år og i takt med den bliver ringere bliver det som regel også kun i højsæsonen de ligger æggene og så holder pause resten af året.

Man siger i gennemsnit falder æglægningen 20 % per læggeår. Hvor de højtydende plejer og falde mere imens de ringeydende holder en mere stabil æglægning år for år.
Det vil sige at hvis dine høner har lagt 200 æg i gennemsnit deres første læggeår. Vil de i deres andet læggeår lægge 160 æg og deres tredje læggeår 137 eller 120. Kunne ikke helt finde ud af artiklen jeg læste på tysk om det var det forrige eller oprindelige år de 20 % galte for.
Dog er det kun hvis hønsene holdes og fodres optimalt og får deres pauser når nødvendigt.
Så der burde være mulighed for æg endnu, men kan sagtens være de holder sig til højsæsonen og springer resten af året over.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Methusalem01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2017, 17:05 »
Jeg truede min blandingshøne, mine landhøns og min dværgkochin med aflivning, da vi stod i samme situation. Dagen efter begyndte alle 8 at lægge æg igen. Og de er råfede nu, da vi er en skralderfamilie:-)

Mvh Kent
1,2 Brahma
0,6 landhøns
0,3 araucana
0,1 grünlægger
0,1 SK Maran
0,1 Pavlov
0,1 La Bresse
2,1 Børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2017, 11:14 »
Vi slagtede en 2 år gammel Sussexhøne for et par måneder siden og den havde så meget fedt i underlivet at det undrer mig den overhovedet har kunnet komme af med møget. Men den var også et totalt madøre, vi har aldrig haft så madglad en høne, tror jeg.

Jeg tror aldrig den var kommet til at lægge æg igen.  Så det med at vurdere hønens vægt giver meget god mening, synes jeg.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tine3

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #5 Dato: 19 April , 2017, 17:11 »
Tak for svar, - her kommer lige en update;

Mine høns er ikke sådan nogle, man lige kommer så tæt på, at man kan løfte dem, så jeg har ikke kunnet vurdere vægten og tjekke for utøj, udover at kigge i deres omgivelser, siddepind osv. - men, nu er der så alligevel sket en drejning i sagen. Én høne mere er død og efter den døde, er de to sidste begyndt at lægge æg igen!? :-D
En dybere forklaring på det, behøver jeg vist ikke, jeg glæder mig bare over at have æg igen.

Jeg kunne så godt bruge 2-4 høns mere, og kan se, der er mange Isa Brown til salg lige nu.
Vil de gerne flyve? Mine New Hampshires er aldrig fløjet over deres 1 mtr. høje hegn.
Og kan jeg sætte helt små kyllinger ind til de to gamle høner?
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline Methusalem01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #6 Dato: 21 April , 2017, 04:33 »
Det er jo dejligt.
Isa Brown virker lidt dummere (og på nogle områder sødere) end de fleste andre høns. De gør det ikke,  medmindre de andre høns gør det.
Mvh Kent
1,2 Brahma
0,6 landhøns
0,3 araucana
0,1 grünlægger
0,1 SK Maran
0,1 Pavlov
0,1 La Bresse
2,1 Børn

Offline Lotte thiesen

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #7 Dato: 21 April , 2017, 21:49 »
Du kan ikke sætte kyllinger ind til de voksne høns da de vil slå dem i hjel . De er jo voldsomme sådanne høns når hierarkiet skal ordnes .

Sendt fra min D5503 med Tapatalk


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kan man være sikker på, det er slut med æg?
« Svar #8 Dato: 22 April , 2017, 10:47 »
Det er jo dejligt.
Isa Brown virker lidt dummere (og på nogle områder sødere) end de fleste andre høns. De gør det ikke,  medmindre de andre høns gør det.
Mvh Kent

Her er jeg så absolut ikke enig. Jeg har haft Isa'er i min hønseflok igennem de sidste 10 år og det er ALTID Isa'erne der flyver op på taget og står og praler af deres bedrift - altid Isa'er, der finder smuthuller i hegnet eller maser sig igennem tætte hække for at gå på eventyr i verden udenfor haven. Det gode er så, at de er så kloge, at de altid kommer hjem igen - hvis de ellers kan huske, hvordan de kom ud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14