Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hermafrodit Andrik?eller bare det rene X-files? Update, dyrlæge siger.....  (Læst 6477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Hej Alle sammen

Jeg har brugt dette forum i 3 år nu og lært så meget fra jer. Endeligt oprettet mig selv som bruger.


I år har jeg sammen med en kammerat købt en plukkemaskine. Nu skulle det være slut med at håndplukke.

Men... sover Dolly Parton på maven? nææææ vel? hahhaha


Nejda, vores ænder og gæs er i fjerskifte og når det er tilfældet, kan man altså ikke bruge en plukkemaskine.
Vi har indtil dato og de sidste 2 måneder slagtet og håndplukket ca 63 ænder/gæs mellem os.


Den store overraskelse kom igår, onsdag.
Stig og Paul, 2 landænder, andrikker skulle slagtes.
"ovn-inspektører" som min bror siger, haha

Plukket i hånden blev de. Herefter skal jeg lægge snittet.  Noget så helt galt ud, der var 2 store kugler eller bobler ved endetarmen og det var ikke et toiletproblem. nå... jeg arbejder derind, i anden men der er sørme "travlt". Jeg fik taget så mange kugler ud, eller æg, som det jo var, men alligevel er jeg forbløffet. Det var jo en andrik!!

Jeg har simpelthen ikke taget "æg-kugler" ud af en andrik før, og hvem af jer har?

og den ene store kugle ved endetarmen indeholdte afføring da vi skar i den, den anden store kugle, som var større end kråsen, indeholdte æggehvide samt æggeblomme i lange baner... det var vitterligt bizart!

Hvad er forklaringen?
« Senest Redigeret: 19 December , 2016, 18:35 Fra DucksDelight »

Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Sv: Hermafordit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #1 Dato: 08 December , 2016, 05:11 »
Næste foto...

da vi skærer i "kugle" nr 2 og al æggeblomme eller hvide kommer ud....

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hermafordit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #2 Dato: 08 December , 2016, 07:22 »
Hvilken slags ænder var det og har du evt. et billede af dem i levende live?

Og endvidere var du 100 % på at det var ænder og ikke andrikker fra starten af?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Sv: Hermafordit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #3 Dato: 08 December , 2016, 12:03 »
De sidste 4 år har jeg holdt ænder, høns og gæs.

Har hvert år fået en hel del ællinger. Jeg har i den tid slagtet over 300 ænder og kan uden nogen som helst tvivl se forskel på en andrik og en
hun-and. Faktisk kan jeg med det blotte øje kønsbestemme en ælling allerede fra 2-3 ugers alderen og har endnu ikke taget fejl.
(når jeg har set dem vokse op og deres køn bliver mere visuelt nemt at konstatere)

Jeg må indrømme, at jeg ikke har slagtet dansk landand før. De 2 drenge vi slagtede igår var af racen, dansk landand. De VAR drenge, altså
andrikker. De vejede iøvrigt 4.1kg og 2.2kg henholdsvis (ren slagtevægt).
De var købt fra Bangs (har 2 hunner gående også)

Jeg har dog aldrig set en andrik fyldt med æg i lange baner, jeg fiskede jo bare nogle æg ud af affaldsposen og lagde på dette metal fad,
for at tage et foto.

Har desværre ikke fotos af dem i live, men andrikken med alle disse æg har jeg da foto af, slagtet.

Har også tidligere slagtet vildt, altså fasaner etc.

Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Sv: Hermafordit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #4 Dato: 08 December , 2016, 12:06 »
tsk tsk...

Tastefejl: De 2 andrikker vejede henholdsvis 4.1kg samt 4.2 kg for den æggefyldte andrik, lol

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hermafordit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #5 Dato: 08 December , 2016, 15:16 »
Ok når de er købt hos bangs, så er de højst sandsynligt ikke racen dansk and, men en slagte hybrid.
Men det er jo en mindre detalje.
Men endvidere er det jo ikke til at vide, hvor meget folk har erfaring udi kønsbestemnense, så derfor spurgte jeg til dette


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Sv: Hermafrodit Andrik? Gynandromorf eller bare det rene X-files?
« Svar #6 Dato: 10 December , 2016, 00:28 »
Til min forespørgsel er racen/ikke race/slagte hybrid sådan set fuldstændigt irrelevant, ja....

Lad os ikke dreje min forespørgsel ind på et race emne, det var ikke mit spørgsmål!


Det relvante er for mit spørgsmål:

Kan personen (mig) med dette spørgsmål se forskel på en andrik og hun-and?

Jeg skrev jo at havde slagtet ca 60+ ænder de sidste måneder. Det var jo ikke for at prale. At jeg har holdt fjerkræ i
4 år, heller ikke for at prale. Slagtet siden første dag flere hundred fjerkræ heller ikke for at prale.
Ren slagtevægt af 4.2kg bør også til enhver fjerkræ/ande-kender indikere, det er så pokkers ikke en hun-and...

Det var for at enhver person som læser dette mellem linierne tænkte, "ok hmmm, denne person kan højst sandsynligt se forskel på en
andrik og en hun-and - og påstår stadig at en andrik var fyldt med æg??? mystisk..."

Og jeg har stadig ikke set en eneste person skrive "Nej, aldrig set det, lige som dig". Eller: "joo.. nu skal du høre---etc"

Gad vide om nogen kender til dette fænomen i Danmark og jeg spørger igen:)?????




Offline DucksDelight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • DucksDelight
Hejsa

Vi har kontaktet Bjarne Østergård Rasmussen, Hårlev Dyreklinik, speciale i fjerkræ (mener jeg da, lol)

Beskrivelse og fotos sendt til ham. Han finder det interessant og sjovt og har ikke hørt om det før!
Hos en Andrik vel og mærke, altså med æg.

Nu er jeg dælmer nysgerrig:)
Jeg har selv ledt med lys og lygte ved "backyardchickens" engelsk webside tilsvarende vores. Har ledt overalt på nettet.
Faktisk svært overhovedet at finde tilfælde som denne. Det er mere folk som siger, min and fik forkert farvepragt, så mon
ikke det pludselig gik fra ét køn til et andet etc....hmmm

Få steder kan man læse at nogen udtaler, at det er ikke så sjældent endda en begivenhed hos høns, men hos ænder,
exceptionel sjældent, men hvor fik de den information fra? der er aldrig en henvisning hertil....

Nu vil jeg sende en email til et familiemedlem, der er professor ved Landbohøjskolen og håber at mail, beskrivelse, samt fotos bliver
videresendt til en kollega, der har speciale indenfor fjerkræ.....

Hører jeg noget, giver jeg besked, eller måske, igen igen...nogen andre har oplevet tilsvarende?




Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Jeg citerer følgende udsnit fra Dave Holderread's fortrinlige bog "Storey's Guide to Raising Ducks":

Tiny Tina was my favorite boyhood duck. She would come running when I called her name and loved to follow me around the home place when the duck-yard gate was left open. We would hike across the adjoining 80-acre field, and when it was time to return, she would fly home. Occasionally, I would take her to the creek so she could have a dip and hunt water bugs.
Tiny was a dandy broody, and each spring for 6 years she laid a nest full of eggs and hatched them. The 7th year she laid a few abnormally small eggs and showed no interest in incubating them. Her voice started sounding hoarse, and I was concerned that she was sick.
That summer when she molted, to my astonishment her head became mottled with greenish black and her sides turned gray. And there in the middle of her tail were several partially curled drake feathers! That fall Tiny Tina's name was officially changed to Tiny Tim. This was my introduction at an early age to the fickle phenomenon of hormones! I came to learn that occcasionally, due to various causes, normal hormone levels can change radically - causing a bird to undergo a partial sex change.

Så hermafroditter findes! Så vidt jeg kan forstå pga ændrede hormoner. Og det sker jo for øvrigt også hos mennesker.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sværddrager, akvariefisk, kan også skifte køn. Det har jeg selv oplevet som barn, da jeg havde akvarier med bl a sværddrager.