Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: uldgrise  (Læst 23108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: uldgrise
« Svar #15 Dato: 20 ſeptember , 2012, 21:38 »
Jeg har lige læst en artikel i et landbrugs blad om en opdrætter som har Mangalitza svin (ungarsk uldsvin) og der stod der, at man brugte ulden til at lave presseninger med, hun (opdrætteren) havde prøvet at klippe sine, men det duede ikke, så hun ville så prøve at børste dem, når de gik i fældning i stedet for.

Endvidere fortalte hun at de har tendens til mere fedt end alm. grise, så man skulle "vogte" mere på dem.
Hun var heller ikke 100 % tilfreds med slagtestørrelsen for de var mindre end alm. slagtesvin og da slagteren tog samme pris for en slagtning, så blev kødet meget dyrere.  Så hun havde derfor planer om at blande Duroc ind på dem.

De får ca. 5-6 unger ad gangen, som de føder uden hjælp, de er meget sunde og trives rigtig fint som frilandsgrise. De findes i 3 farver blonde, røde og sort m. blond mave/ben.

Kødet er meget mammoret og velsmagende.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: uldgrise
« Svar #16 Dato: 20 ſeptember , 2012, 21:55 »
man skal holde regnskab med hvorfra hvorhen, og vist oss indberette det , hver indberetning kosterca 300kr.

Man skal indberette enhver til og afgang af dyr (grise, kvæg, geder, får). Det kan gøres via nettet. Der er et årligt gebyr forbundet med at være CHR registreret (tror jeg nok - lægger sgu ikke mærke til hvad det er jeg betaler for, jeg kan jo alligevel ikke gøre noget ved disse skjulte skatter) og det kan vel være de 300 kr du henviser til. Registreringer af til eller afgang koster ikke 300 kr pr indberetning. Der kommer et par gange om året regninger på 2 x 16,50 kr eller så, og jeg vil tro at det er gebyrer for registrering af til/afgang.

Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: uldgrise
« Svar #17 Dato: 20 ſeptember , 2012, 22:10 »
Man skal indberette enhver til og afgang af dyr (grise, kvæg, geder, får). Det kan gøres via nettet. Der er et årligt gebyr forbundet med at være CHR registreret (tror jeg nok - lægger sgu ikke mærke til hvad det er jeg betaler for, jeg kan jo alligevel ikke gøre noget ved disse skjulte skatter) og det kan vel være de 300 kr du henviser til. Registreringer af til eller afgang koster ikke 300 kr pr indberetning. Der kommer et par gange om året regninger på 2 x 16,50 kr eller så, og jeg vil tro at det er gebyrer for registrering af til/afgang.



Syntes da også 300 pr af/til-gang var lige voldsomt nok.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: uldgrise
« Svar #18 Dato: 20 ſeptember , 2012, 22:30 »
hwa fa'n er det wanda

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: uldgrise
« Svar #19 Dato: 21 ſeptember , 2012, 07:46 »
en pigeting Kristian :) http://www.veet.dk/products.php
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: uldgrise
« Svar #20 Dato: 21 ſeptember , 2012, 08:03 »
kan måske gå an til en so så, men ikk en orne

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: uldgrise
« Svar #21 Dato: 23 ſeptember , 2012, 11:19 »
De vokser langsommere end industri grisene, men passet rigtigt får de en god smag og godt med fedt så kødet skulle være fint til bacon og røgede skinker og den slags. Man kan også smelte fedtet af og bruge det til kager osv. Ikke at jeg personligt ikke ville få kvalme over grisefedt i en kage, det er derfor jeg altid læser varedeklarationer meget nøje ;) men jeg er sgu også så vanskelig.

Skulle jeg have grise til slagt, ville jeg vælge en race som gav noget kvalitetskød man ikke kan købe lignende af i supermarkedet. Så enten mangalitza, dansk landrace(den brogede) eller spanske sortfods grise.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: uldgrise
« Svar #22 Dato: 11 Februar , 2018, 15:15 »
Har du stadig dine uldgrise KristianK??
Hvad er din erfaring med dem?
Vi havde to henover sommeren, som blev slagtet i december.
Det er en rigtig god begynder race, de er meget rolige og robuste.
Kødet er rigtigt godt, men jeg syntes godt nok der er meget fedt på. Det afhænger selvfølgelig også af fordringen.
Jeg tror vi prøver med en anden race næste gang, hvor forholdet mellem kød og fedt er lidt bedre.

Jeg har skrevet lidt om vores erfaringer med med her, hvis andre også har interesse:
http://varmkaffe.dk/husdyr/grise/uldgrise-vores-erfaringer-med-racen/
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.