Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rottesikret hønsefoder  (Læst 15175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Rottesikret hønsefoder
« Dato: 18 Januar , 2010, 07:35 »
Jeg har på et tidspunkt hørt at man kan få et "mundstykke" til sin fodersilo, som gør at hønsene lige skal give den et hak før maden kommer ud til dem.
Dette skulle gøre at rotterne ikke kan få maden ud.

Vi slæber altid maden ind om natten, men det ville være fedt både for os og hønsene hvis den kunne blive stående derude.

Er der nogle der har hørt om sådan en løsning? Evt. forslag til hvad jeg kan google?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2010, 08:15 »
Jeg vil da mene det er bedre den anden vej rundt... og rottesikre hønsehus og gård.... samtidig med at i skal have kommunens rottefænger til at bekæmpe rotterene....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2010, 08:24 »
Enig med Rønnest ...og så slet ikke give dem mere foder end de spiser op med det samme. Så der intet at komme efter for de pokkers kræ.
Med venlig hilsen Søs

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2010, 08:35 »
Mine høns har fri adgang til kornfoder inden i hønsehuset. Huset er hævet ½ meter over jorden. Udenfor får de rester fra husholdningen, men jeg river evt. rester sammen om eftermiddagen og smider ud. Så er der ikke noget at komme efter for rotterne. Lemmen på hønsehuset bliver lukket hver aften.
I løbet af dagen kaster jeg en gang imellem en håndfuld korn til afspredelse, men aldrig mere end at jeg ved af de spiser det hele.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2010, 18:13 »
Jeg har på et tidspunkt hørt at man kan få et "mundstykke" til sin fodersilo, som gør at hønsene lige skal give den et hak før maden kommer ud til dem.
Dette skulle gøre at rotterne ikke kan få maden ud.

Et mundstykke ! Er det en foderspiral du tænker på ? de kan fås hos America i Thisted.

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1258

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2010, 14:21 »
Den ser smart ud ! Er der nogen der har erfaringer med dimsen ?
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2010, 15:41 »
Vi har den. Man skærer et rundt hul, der passer til den i bunden af en plasttønde, og fylder tønden med korn; tønden skal stå på et stativ eller noget, vores står på to søjler stablet af hver fire herregårdssten. Når fasaner, høns eller vilde duer pikker til spiralen falder der nogle korn ned.
Vi kan varmt anbefale den.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2010, 23:41 »
Kender ikke produktet, så skal ikke sige hverken for eller imod.

MEN, min erfaring er, at rotter er mindst 10 gange klogere en høns. Sååå.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2010, 05:56 »
Sådan en foderspiral virker fint til korn, mange jægere bruger dem på deres revir til fodring af fasaner, monteret under en tønde med ben kan rotter ikke komme til foderet, desuden er den på den måde med fast "tag", så den kan bruges udendørs... Men om den virker til foder-piller er nok tvivlsomt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2010, 07:04 »
Vi har den netop monteret på en stor sort plastspand med låg, af den slags, man bruger til opbevaring af f.eks. hunde- eller kattefoder. Den står i haven af hensyn til de vilde fasaner, men vores høns bruger den også, og her hvor sneen ligger højt, har jeg set de vilde duer ved den, ligesom "vores" rådyr har forsøgt at få korn fra den, men de fik den vist bare væltet ned.
Der er i hvert fald ingen fare for at hønsene foræder sig, hvis de spiser deres korn på denne måde, for der falder ganske få korn ud, hver gang de pikker til spiralen.
Vi har ikke observeret rotter eller mus omkring den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2010, 08:05 »
Man skulle da ellers tro at sådan én var en god udfordring for enhver rotte. Her har vi prøvet med smækfælder, som gang på gang var tømt uden at fælden var udløst. Til sidst VAR fælden udløst - af en af min mands arbejdshandsker, der var trukket fra bordet og ind i fælden ::)....
SÅ fik de gift :o. Dernæst "ansatte" vi et par katte til at bo i hønsehuset. Nu er der ingen rotter. /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2010, 08:23 »
Ideen med en fodertønde er at spiralen sidder i bunden af tønden/spanden, rotter og mus er smarte, men de kan alligevel ikke gå udvendigt på bunden af en plasttønde  :D tønden skal selvfølgelig stå så højt at de ikke kan nå fra jorden af.

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=410

Offline hammerholts

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2017, 15:29 »
Sad lige og læste lidt på forskellige tråde og faldt over denne. Ville bare lige nævne (hvis andre også skulle falde over denne tråd), at vi sidste år købte en rottesikret foder silo hos CpLy og der virker fantastisk! kan købes her: https://www.cply.dk/produkter/opdraet/rottesikret_foderautomat/

Rigtig god vinter, og hold de møgdyr væk  ;)

Offline Vildmedhøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
    • Webshop med alt til høns
Sv: Rottesikret hønsefoder
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2017, 14:09 »
Husk at det ikke kun er foderautomaten der er vigtig ved rottebekæmpelse - læs eksempelvis denne guide:
https://vildmedhoens.dk/hoenseartikler/undgaa-rotter-hos-dine-hoens/

Ps.
FeedOmatic kom også ud med en ny rottesikret foderautomat sidste år:
https://vildmedhoens.dk/produkt/tilbehoer/foderautomat/rottesikret-foderautomat-til-hoens/
Jeg går meget op i høns, og driver til daglig en lille hjemmeside og webshop der hedder Vild Med Høns
https://vildmedhoens.dk