Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man spise høne dræbt af ræv?  (Læst 3780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Dato: 03 Juli , 2018, 13:19 »
Kære forum
Vi har desværre lige haft besøg af ræven. Den tog en høne, men stak af da jeg kom og fik ikke hønen med. Hønen døde af bidet lige efter jeg kom, og nu ved jeg ikke helt, hvad man stiller op med sådan en høne. Smider jeg den ud, giver jeg den tilbage til ræven eller koger jeg suppe på den? Kan dens bid have overført nogle bakterier, som gør at man ikke bør spise den? Og hvor længe må der gå fra døden indtræffer til man får hønen renset?
Vi har desværre haft besøg af ræven før, og den kommer helt sikkert igen uanset om den får denne høne eller ej.
Hvad ville i gøre?
På forhånd tak for hjælpen  :)

Offline per kristiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2018, 13:22 »
Jeg ville ikke spise den. Hvis du har elektronisk hegn kan du eventuelt vikle den i tråd og så hænge den op med strøm på. Så kan du være heldig at ræven ikke kommer igen.

Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk


Offline AnneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2018, 14:44 »
Jeg har heller ikke lyst til at spise den, men ville alligevel lige høre, hvad andre ville gøre. Vi har ikke hegn, hønsene er fritgående, og det har fungeret fint indtil nu. Nu har den taget 4 høns, alle ved højlys dag, så vi bliver vist nødt til at genetablere deres gamle gård.
Men tak for svar, hønen er røget ud.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2018, 21:54 »
Jeg vil mene, at når en høne (eller andet kød) bliver kogt eller gennemstegt, så er diverse bakterier dræbt. Hvordan skulle man ellers kunne spise svinekød?

baggadap

  • Gæst
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2018, 12:28 »
Jeg var i samme dilemma da ræven bed hanen og en høne i halsen, og jeg selv hakkede hovedet af og lod blodet rende af. Mange advarede mig at der ville være bakterier fra ræven og frarådede mig at spise dem, men dyrlægen svarede dette:
"... som princip spiser de fleste mennesker ikke dyr der “allerede er døde”. Men skærer man det angrebne stykke væk er der principielt ikke noget i vejen for at spise dem -  - forudsat at drabet har fundet sted for meget kort tid siden."

Vi har allerede spist hønen, og den smagte glimrende :-)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2018, 21:01 »
Hvordan skulle man ellers kunne spise svinekød?
øh, hvad mener du med det ??

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kan man spise høne dræbt af ræv?
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2018, 00:41 »
Jeg mener, at de danske svinebesætninger ikke alle sammen er testet for mrsa bakterier (det er ganske frivilligt, for tænk, hvis der blev fundet noget, så ville alle andre behandle svinebonden og hans familie som pestbefængte). Om denne bakterie også findes i kødet ved jeg ikke, men der er sikkert en del andet, som ikke burde være der. Når kød koges eller gennemsteges, dræbes bakterier, så grisekødet burde også være ok. Jeg spiser det i hvert fald med sindsro.

I "gamle dage" måtte man ikke anvende friske æg ved tilberedning af mad på lejrskoler; man gik ud fra, at der kunne være uønskede bakterier i æg. Kogte æg ok. Selvfølgelig måtte man spise hønsekød. Det skal bare være opvarmet, så bakterierne er døde. Man garderede sig mod "musetyfus" sikkert = salmonella.

Rævens eventuelle bakterier bliver dræbt ved tilberedningen. Selvdøde dyr er noget helt andet; man ved jo ikke, hvad de er døde af og hvor langt nedbrydningen= forrådnelsen er fremskreden.