Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk med kyllinger, resten af æg klækket i rugemaskine  (Læst 1710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnnetteRod

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Søger igen hjælp fra det gode kyndige hønsefolk.
Jeg har forsøgt at google og lede efter svar, men er snarere mere i tvivl end afklaret efter dette.

Jeg fik høns (daggamle kyllinger fra Maran) sidste år - og har min første skruk i år.
Uvidende som jeg var, opdagede jeg alt for sent, at de andre høns lagde æg under skrukken. Jeg fik hende skærmet fra de andre høns, men stod så med en skruk med 18 æg, som jeg ikke anede noget om hvilke var fra hvornår.
Hun klækkede 2 stk lørdag den 19 (tror jeg) og 1 søndag den 20. - hvorefter hun forlod reden søndag eftermiddag og lagde sig ved siden af, med de 3 kyllinger.
Jeg havde det dårligt, der var jo måske kyllinger i æggene, så ind under kunstig høne med våde klude til mandag, hvor jeg fik fat i en ruge maskine. Lysning viste, at der var kun 1 klart æg - resten var der eller havde været gang i.
Den første startede med at klække mandag aften, men den kom ikke ud og døde.
I går klækkede den første som lyn og torden. Den har fået lov til at lune sig i en kasse med kunstig hønemor.
Nu klækkede den næste og jeg kan se, at der er flere på vej.
Nu kommer spørgsmålet omsider ;)
Jeg kan se, at der er en pæn størrelsesforskel på kyllingerne. Skal jeg beholde dem i kassen til de er varmefri eller tænker I, at det er okay at sætte dem ned under hønemor (om natten) ? Den fra i går er frisk og fin - men det er jo en tumling i forhold til dem hos hønemor. 3 dage gør åbenbart rigtig meget.
Er der en grænse for aldersforskel - og hvis ikke, hvor længe skal jeg beholde dem under kunstig hønemor før end at jeg sætter dem ud til de andre ?
Tusinde tak for alle svar :o)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk med kyllinger, resten af æg klækket i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2018, 22:01 »
Jeg har lige prøvet det samme. Kyllinger der klækker med flere dages mellemrum. Der er en grænse for hvor stor allerforskel der kan være, jeg kender ikke antallet af dage.
Jeg gjorde det, at jeg gav skrukken en meget lille plads at være på, så længe jeg satte kyllinger til hende.
Den meget begrænsede plads gør, at hun ikke kan gå ret langt og derfor er tvunget til at ligge meget af tiden. Det gavner de sidst tilkomne.
Min høne fik kyllinger over 5 dage. Jeg kunne se den sidst tilkomne være noget svag i koderne de første dage, men nu - en uge efter -er der ingen forskel.

Så mit råd er. Giv hende meget lille plads at gå på, indtil to dage efter den sidste kylling er sat til hende, så vil jeg tro det går. Foder til hende og kyllingerne + vand er en forudsætning, + grønt - ….

Offline AnnetteRod

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Skruk med kyllinger, resten af æg klækket i rugemaskine
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2018, 08:48 »
Tak Hans-Kurt
Hvor dejligt, at det gik godt for dine små  ;D /o

Hvor lidt plads gav du hende ?

Jeg valgte at beholde dem begge i kassen i går. Den første kylling blev åbenbart meget overrasket over, at der kom en mere, så den gik og små hakkede den nye. Jeg tænkte, at gør den det hos de lidt ældre, kan den godt få en mindre varm velkomst. Den er holdt op nu.
Begge kyllinger er friske, spiser og drikker allerede - så jeg tænker, at de kommer ud til de andre. Om end, at jeg har endnu en kylling som er i gang med at klække nu  :o Her gik man og troede, at det med høns var nemt  :P

Satte du dem ud til de andre om natten eller om dagen ?