Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning med skruk...?  (Læst 2459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Udrugning med skruk...?
« Dato: 21 April , 2018, 14:34 »
Vi har haft en skruk liggende på 8 æg. Ud af det kom desværre kun en levende kylling :-\

Det er en dværghøne som har ligget meget troligt og stabilt på æggene. Det viste sig at kun tre æg var befrugtede (grundet vi først havde fået hane tre uger tidligere). Men de andre to æg havde levende kyllinger i og pippede da hønemor gik af reden ☹️ Vi har desværre ingen rugemaskine så forsøgte istedet at hjælpe dem ud af ægget - uden succes 👎 men i begge æg var hinden indeni meget tør og ligesom trukket sammen tær om kyllingen. Derudover var de heller ikke færdige, meget af blommen var stadig udvendig, selvom det var dag 23 på rugningen... hvad kan være årsag til at de har været så meget senere end deres søskende? Og hvad er årsag til at de var så tørre ?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Udrugning med skruk...?
« Svar #1 Dato: 23 April , 2018, 20:05 »

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Udrugning med skruk...?
« Svar #2 Dato: 24 April , 2018, 18:12 »
Tak. Jeg ved jo godt man skal holde fingrene væk  :-[ men da hønemor gik af, blev jeg nok så befippet og optaget af forsøget med at redde kyllingerne...  :-\ Set i bakspejlet skulle jeg nok efter lysning af æggene have lagt de to pippende æg tilbage, Måske hønemor så efter en spise pause med den kylling som var kommet ud af ægget, var gået tilbage til reden  ??? Nogen som har oplevet det?
Alternativt, ville jeg kunne have ruget kyllingerne færdige i en rugemaskine? Hvis ellers jeg ejede sådan en fætter?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Udrugning med skruk...?
« Svar #3 Dato: 24 April , 2018, 19:59 »
Jeg har læst flere steder nogle der ligge dem i ovnen, med fugtige klude omkring.... selvfølgelig stadig kun på de 37 gr. Eller deromkring..????? Ihvertfald lav varme...
og har udruget de sidste kyllinger med godt resultat.
Prøv at søge efter det... eller googl.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Udrugning med skruk...?
« Svar #4 Dato: 25 April , 2018, 17:37 »
Jeg satte mig foran min ovn for 20 år siden og lod ovnen ruge på de forladte æg, hvor jeg kunne høre kyllingerne pippe.
Jeg tændte og sukkede for ovnen, for at holde 37C. Det gik fint, der kom den ene kylling ud efter den anden.
Så kom der en kunde i min gårdbutik og jeg gik ud og ekspederede kunden. Da jeg kom tilbage var alle kyllinger blevet til - ja rigtigt - stegte kyllinger, da jeg ikke fik slukket for varmen, så PAS PÅ MED VARMEN, MEN DET KAN LADE SIG GØRE.