Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormekur købes!  (Læst 7511 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Ormekur købes!
« Dato: 20 April , 2018, 21:52 »
Er der en, som kan sælge mig en ormekur til 3 høns?

Det er langt om længe lykkedes mig at finde en dyrlæge, som gerne vil hjælpe med høns ( ??? det er ikke nemt, når man er bybo).

Men, men, men.....jeg må indrømme at jeg synes det bliver lidt dyrt, samt "miljøfrås". Medicinen koster 900 kr. fordi den kun kan fås i 2 kg. pakninger! Dernæst skal dyrlægen først aflægge min hønegård et besøg, fordi de ikke må udskrive medicin uden at have set mine høns......

Min angreb af spoleorm er ikke slemt (endnu). Kun én høne er ramt, med 3 orme i fredags, og 2 i onsdags. Men ud fra de tråde jeg har fundet, har jeg en fornemmelse af at det ikke er noget der vil gå over af sig selv, så jeg var egentlig indstillet på at give en medicinsk ormkur. Men jeg er igen blevet klogere - det er i praksis kun noget der findes til industrien....

Eller er der nogle som kender et sted, hvor jeg kan nøjes med at købe behandling til 3 høns?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur købes!
« Svar #1 Dato: 21 April , 2018, 07:19 »
Jeg får Panacur til hund og kat doseret ned til høns. 50 ml - kan holde sig i 3 år - så vidt jeg husker. Ca 350,-. Godt nok rigeligt til tre høns - men ikke vildt dyrt. Har du prøvet andre dyrlæger?

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #2 Dato: 21 April , 2018, 07:31 »
Jeg har sendt mail til 2 lokale dyrlæger for at spørge hvad jeg skal gøre. Men dyrlæger har tilsyneladende en idé om, at mails reagerer man ikke på overhovedet /d /d /d Så dem har jeg mistet tilliden til  >:( (Skidt for deres forretning - for hvis min kat skal til dyrlægen, betyder det at jegvælger en anden......)
den 3. dyrlæge ringede jeg til, de afviste øjeblikkeligt alt med høns, men gav dog et bynavn på hvor jeg kunne prøve - og det er så den klinik jeg har været i kontakt med.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ormekur købes!
« Svar #3 Dato: 21 April , 2018, 07:38 »
nu ved jeg godt nok ikke så meget om orm, men jeg kan da se man kan købe på nettet i håndkøb til fugle. Og er det så meget anderledes hvis man kan bruge fra hunde og katte og det kostede under 200 kr. det jeg så. Jeg skrev bare panacur som søgeord og så kom det alt frem.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #4 Dato: 21 April , 2018, 08:10 »
Tak Gerda  :D :D :D Du er min redningskvinde.

Jeg har søgt og fundet ormepiller.dk.

De har dråber til vandet, og sælger det samme produkt til kanariefugle og papegøjer - så en høne må bare være at spørgsmål om dosering. Jeg skriver til dem, og spøger hvad de vil anbefale, og hvilken dosering.

I stedet for at give det i vandet, som jo indtages langsomt. Vil der mon ske noget ved at give det i én dosering i noget hønseguf?
For så vil jeg nok nøjes med at behandle den ene fugl som har orm. Tage den med ind i et lukket hønsehus, og serverer lidt særligt hønseguf - det vil den forhåbenlig ikke sige nej tak til  ;)

Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ormekur købes!
« Svar #5 Dato: 21 April , 2018, 08:17 »
Det tror jeg heller ikke den vil være ked af. For 2 år siden havde jeg en syg høne som jeg tog i et rum for sig selv og den fik sin medicin i en teske. Og jeg siger  dig den lappede i sig. Så det var nemt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur købes!
« Svar #6 Dato: 21 April , 2018, 12:13 »
Hvis een høne har orm er smitten nok allerede ude i omgivelserne i en styrke der generer hønsene. Tror bestemt det er bedst at give alle så ormetrykket sænkes. De to andre høner har nok også orm - det har de jo det meste af tiden selvom vi ikke ser dem.

Panacur kan gives på een gang - og så genbehandle efter nogle uger. Eller man kan give mindre dosis tre dage i træk og så er det det. Måske den langsomme optagelse er en fordel.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur købes!
« Svar #7 Dato: 21 April , 2018, 12:15 »
Der findes en liste med fjerkrækyndige dyrlæger  et sted herinde på sitet. Du kunne evt prøve at kontakte een af dem.

Offline per kristiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ormekur købes!
« Svar #8 Dato: 21 April , 2018, 20:08 »
Er der en, som kan sælge mig en ormekur til 3 høns?

Det er langt om længe lykkedes mig at finde en dyrlæge, som gerne vil hjælpe med høns ( ??? det er ikke nemt, når man er bybo).

Men, men, men.....jeg må indrømme at jeg synes det bliver lidt dyrt, samt "miljøfrås". Medicinen koster 900 kr. fordi den kun kan fås i 2 kg. pakninger! Dernæst skal dyrlægen først aflægge min hønegård et besøg, fordi de ikke må udskrive medicin uden at have set mine høns......

Min angreb af spoleorm er ikke slemt (endnu). Kun én høne er ramt, med 3 orme i fredags, og 2 i onsdags. Men ud fra de tråde jeg har fundet, har jeg en fornemmelse af at det ikke er noget der vil gå over af sig selv, så jeg var egentlig indstillet på at give en medicinsk ormkur. Men jeg er igen blevet klogere - det er i praksis kun noget der findes til industrien....

Eller er der nogle som kender et sted, hvor jeg kan nøjes med at købe behandling til 3 høns?
Hemexcide kan blandes i vandet, 5 kg koster 158 kr mener jeg.


Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk


Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #9 Dato: 21 April , 2018, 22:17 »
Så er der bestilt 5 g. Panacur pasta (til killing/hvalp)  :). Jeg kunne kun få det i pasta- eller pilleform.

Jeg har googlet lidt på det, og det lader til at Panacur bliver brugt til alt lige fra akvariefisk til heste. Så kombineret med det I skriver her, må det være helt fint også til høns.

 I doseringen står der 50 mg. pr. kg. kropsvægt 3 dage i træk.

Lene Skelmose, hvor mange dage behandler du dine høns, og med hvilken dosering?
Og ved du noget om tilbagehold af æg? Umiddelbart vil jeg måske undlade at spise de æg der bliver lagt i dagene med behandling, men bør jeg holde yderligere dages tilbagehold?

Nogle der ved hvor meget en skovhøne vejer? Eller er der et godt råd til hvordan jeg får vejet mine høns? Jeg får vel næppe mine høner til at sidde i en lille magretheskål, og en spand er for stor til at stå på køkkenvægten - og badevægten kan ikke registrere så lidt vægt.

Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur købes!
« Svar #10 Dato: 22 April , 2018, 07:26 »
Dosis er 0,33ml pr høne i tre dage i flydende form. Eller 1 ml på een gang- med evt genbehandling. Men styrken i pasta kan jo være en anden. Du kan veje dig selv med og uden høne hvis du har en badevægt.

 Har glemt om der er tilbageholdelsetid på æg. Jeg kasserer dem altid - så har nok på et tidspunkt fået at vide at der er. Ville nu gøre det under alle omstændigheder.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #11 Dato: 25 April , 2018, 09:14 »
I går fik jeg så min ormekur  ;D
Den høne som jeg næsten er sikker på har orm, er hende som altid får mindst af alle godbidder. Så jeg lavede 3 gange hønseguf, og adskilte hønerne. Den mest grådige guffede det bare i sig  :P. De to andre ville ikke spise op  :o Jeg tror jeg havde dem adskilt i 1 til 1½ time. Mon det er stress af at være alene, som gør at de lige pludselig ikke vil have godbidder? De to der ikke ville spise op, kunne endda se hinanden, da de kun var adskilt af et trådnet.
Det sidste hønseguf prøvede jeg at mase sammen mellem tynde aspargesskiver, og så blev det straks mere interessant. Men pga. min passage mellem adskillelserne, var de to høner forenet igen - og hende med orm fik selvfølgelig mindst af resterne  >:(
Men det går forhåbentligt. Pastaen kan alligevel ikke afmåles så nøjagtigt, at jeg har haft hønerne på vægten. De har hver fået en dosering til killinger/hvalpe på mellem 1-2 kg.
I dag tror jeg, jeg vil smøre pasten ud på et så lille et stykke rugbrød som muligt, dække med en skive ost, og skære i små bidder. Og så adskille hønerne igen, og håbe at de her godbidder er mere spiselige  ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur købes!
« Svar #12 Dato: 25 April , 2018, 11:57 »
Kan pastaen evt røres op så den bliver så flydende at den kan kommes i en sprøjte? Selvfølgelig ikke så rart at skulle 'sprøjtemade' - men det er hurtigt overstået og dosering mere korrekt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Ormekur købes!
« Svar #13 Dato: 25 April , 2018, 17:11 »
Kan pastaen evt røres op så den bliver så flydende at den kan kommes i en sprøjte? Selvfølgelig ikke så rart at skulle 'sprøjtemade' - men det er hurtigt overstået og dosering mere korrekt.

Pastaen kan fint trækkes op i en sprøjte uden at blive fortyndet. Det har jeg altid gjort
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #14 Dato: 25 April , 2018, 22:09 »
Pastaen leveres i en sprøjte. Så hvis ellers man kan styre at få lidt nok ud af sprøjten ad gangen, vil det sagtens kunne lade sige gøre. Men jeg har ikke mod på at sprøjtemade mine høns  :( Jeg er nok ret usikker på håndteringen af fuglene  ;)

Men tricket med rugbrødet gik fantastisk  ;D Osten ville godt nok ikke klæbe fast, men rugbrødet mere eller mindre sugede pastaen. Både ostestykkerne og rugbrødsstykkerner gik som varmt brød  ;)

Ind i hønsehuset med én høne ad gangen. Kunne sidde og vente/kigge på at den guffede sin afmålte portion i sig, og så var der plads til næste patient. Rent samlebånd  ;)

Jeg håber sandelig kuren hjælper. For i dag var der godt nok flere splatklatter end normalt, og holdt k... hvor de stank! Det krævede en længere udluftning i hønsehuset end normalt.

Hvornår ville i begynde at bruge æggene igen? Allerede to dage efter sidste behandling? 3 dage, 5 dage eller længere?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)