Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opløsning af indtørret hønsemøg  (Læst 2401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Camiba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Opløsning af indtørret hønsemøg
« Dato: 13 ſeptember , 2017, 17:08 »
I søndags hentede jeg 3 høns hos en landmand. 2 høner og en hane. De 2 høner kaldte han for fabrikshøns og hanen er en silke. Jeg har aldrig før haft høns men besluttede mig for at det skulle være nu, da jeg i anden anledning var på besøg på gården og studsede over at en høne sad alene uden for hønsegården. Bonden fortalte mig at den var udstødt og blevet jaget ud af de andre høns. Jeg besluttede mig for at tage den udstødte og så 2 andre fra flokken med hjem og give dem nok plads til at de alle får lov at være der. Det er gået godt og de enes fint👍👏🏻 Den ene har en "hønsetå" som er pakket ind i noget der minder om udtørret møg. Det er så meget at tåen hænger og dingler når hønen løfter benet. Jeg vil naturligvis gerne fjerne det, men hvordan? Jeg tænker at bløde det op i sæbevand?? Det skal lige nævnes at hønen absolut ikke er tam. Jeg har brugt de sidste dage på at sidde derinde og sludre med dem for at de lærer min stemme at kende. De er ikke vilde med mig😳😂
Nogle erfaringer?

Hilsen Camilla

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Opløsning af indtørret hønsemøg
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2017, 17:59 »
Det lyder til, at de høns er meget, meget heldige at de har mødt dig. Hvor er det dejligt at læse om, hvor meget du gør for, at de kan få det godt og blive trygge.

Den omtalte tå kunne godt lyde til at være angrebet af kalkmider. Kan du måske tage et billede af foden og sætte ind? Er det kalkmider, så er det fint at bløde det op i sæbevand. Du skal ikke prøve at 'kratte' tåen ren, men smøre et tykt lag vaseline eller hovfedt på. man kurerer kalkmideangreb ved at lukke af for ilt, så miderne dør
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Camiba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Opløsning af indtørret hønsemøg
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2017, 21:01 »
Tak for dit svar Helle.
Jeg har faktisk allerede været ude at fange hønen og bløde det op i sæbevand. Min søn sad med Silvia, som vi kalder hende, på skødet medens jeg holdt tåen nede i det lunkne sæbevand😊 Og så krattede jeg faktisk i det😳 Nå men det virkede👍 Møget røg af👏🏻 Det var simpelthen møg som havde samlet sig sammen og var tørret ind og havde dannet en hård kugle på str. med en kalaha kugle. Tåen er lidt rød og hævet men hun går fint på den.

Camilla