Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg uden for reden  (Læst 1784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LIGRO

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Rugeæg uden for reden
« Dato: 14 Juni , 2017, 13:33 »
Hej - vi har igen, igen 2 skrukke industrihøns. For første gang har jeg lagt 6 befrugtede æg under dem og de accepterede æggene. Vi havde bygget rede m. græstørv og halm, men skrukkerne slæbte æggene ud og skrabede noget halm sammen på hønsehusgulvet, så der har jeg ladet dem ligge. De 2 skiftes vist lidt til at ligge på æggene, men her til morgen fandt jeg to æg uden for "reden". De var ikke længere varme. Jeg lagde dem ind under hønen igen, men hvor længe kan rugeæg, der har ligget under en høne nogle dage, tåle at være "ude i kulden"? Er de mon gået til?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Rugeæg uden for reden
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2017, 17:05 »
Ofte vil man meget hellere selv designe sin rede end ligge i en 'færdiglavet'  ;)
Måske du kan smide lidt mere halm rundt om rugeæggene, så de ikke så nemt triller ud.

Når det kun drejer sig om under et døgn, så tager rugeæggene ikke skade af at have ligget uden varme - er æggene befrugtet, vil der måske være en lille forsinkelse i klækningen.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline LIGRO

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rugeæg uden for reden
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2017, 20:25 »
Hej Helle, tak for svaret. Et eftermiddagstjek viste, at alle æggene igen lå under hønerne. Jeg polstrede med en større væg af halm omkring - og nu krydser vi bare fingre :)