Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ræv eller rovfugl eller.....?  (Læst 3813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Ræv eller rovfugl eller.....?
« Dato: 11 Juni , 2017, 08:27 »
I morges da jeg stod op kl 6.30 var hønsegården tom - bortset fra en del (men ikke mange fjer)!!!!

Vores 5 høns bor i et hønsehus med automatisk lysstyret hønselem placeret i en 50m2 stor hønsegård. Hønsegården er indhegnet af et 1.80 m højt hønsetrådshegn. Og der er gravet hønsenet ned rundt om gården således at ræven ikke kan grave sig ind.
På den ene siden støder hønsegården op til en 2 m høj hæk - men også her er der hegn i hækken og sikret med kampesten og net i bunden. Det samme gør sig gældende på en af de andre sider af gården som støder op til et nøddehegn.

Der er INTET tegn på "indbrud" i hønsegården og bortset fra fjerene set alt fredeligt ud. Der er ikke overvældende mange fjer og der er intet blod.

Er det mon ræven jeg har haft besøg af? Og hvordan er den i givet fald kommet ind og ud med fem høns uden hverken at vi eller vores to hunde har hørt noget? Eller kan det være en rovfugl? Og hvordan kan den tage hønsene, som vil havehaft mulighed for at søge skjul i hækken og under nøddehegnet?

Mit spørgsmål er: kan/skal jeg sikre gården yderligere? Og tør jeg investere i nye høns med det samme - eller vil jeg bare få "besøg" igen, nu da spisekammeret er blevet opdaget?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2017, 08:32 »
ved ikke hvad det kan være men har hørt at en ræv godt kan kravle over hegnet. Så måske er det der det er galt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2017, 11:57 »
Jeg har svært ved at forestille mig at en rovfugl ville tage afsted med fem høns. En måske, afhængig af størrelsen, men jeg tror ikke den ville komme tilbage igen for de resterende. Hvis der ikke heller er nogle spor at finde af ræv, ville jeg desværre tro mere på en hønsetyv af den to-benede slagsen...

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2017, 12:03 »
Mysteriet er opklaret: der cirkler en spurvehøg rundt over haven.... Jeg har fundet en af de små hønniker, som har formået at undslippe og den drøner nu ind i læ under hækken når spurvehøgen kommer.
Nu kommer der net op - og så henter jeg en ladning nye La Bresse hønniker i eftermiddag!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2017, 21:45 »
Det lyder utroligt, hvis en spurvehøg har taget 4 voksne høns. Jeg ville kunne forstå det, hvis kadaveret af en høne lå tilbage. Spurvehøge er jo ikke ret store.
Jeg har en enkelt gang oplevet en duehøg, som er noget større end spurvehøg sidde på ryggen af en af mine dværghøner, hvor den havde plukket en del fjer af og også lavet nogle grimme sår. Hønen klarede sig heldigvis, fordi jeg jog duehøgen væk, men duehøgen kunne helt sikkert ikke lette med hønen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2017, 23:00 »
Efter at have talt med en, der har forstand på rovfugle er jeg også blevet overbevist om at det ikke er spurvehøgen, men nok alligevel en ræv eller måske en mår.
Hegnet omkring hønsegården er nu blevet forhøjet - den eneste mulige indgang har været via nøddehegnet - og det nye høje hegn skulle gerne umuliggøre fremtidige gæster fra den kant af.
Her til eftermiddag har vi hentet 5 nye La Bresse hønniker, og håbet er at de får lov at være i fred.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2017, 13:34 »
Både ræv og mår kan sagtens klatre over hegn, så du skal nok enten overdække din gård eller vente med at lukke hønsene ud til lidt senere på formiddagen (selvom både ræve og mår sagtens kan komme i de lyse timer).
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2017, 12:37 »
Vi har 160 cm vildthegn, og desuden to elttåde de i lav højde = ingen ræve siden vi fik elttådene. Inden vi fik el havde vi besøg af ræven. 😭
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Ræv eller rovfugl eller.....?
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2017, 08:15 »
Ræve er rigtig gode til at klatre. Se fx. denne video: https://youtu.be/t6YQdi5gbFg
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat