Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus og kyllinger  (Læst 2327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Hønsehus og kyllinger
« Dato: 01 Juni , 2017, 22:37 »
Jeg er blevet den lykkelige ejer af 1,4 store Orpintong i april. De er fra sidste år og købt af en avler fra Dansk fjerkræ forening.

Der hvor de boede før, havde de ikke et hus eller pind. Jeg fik af vide, at de ikke går på en bro, så skulle de op i det hus jeg har bygget, så måtte der en stor trappe til. Så det blev bygget. Racehønsne skal jo ikke mangle. Jeg havde på forhånd læst at huset skulle være hævet 40 cm fra jorden, så der ikke kommer rotter. 

Nu ligger to høns på æg inde i huset. Og det virker til at gå så fint. Dem er der ingen problemer med.

Men når / hvis kyllingerne kommer. Så kan de jo ikke komme ud eller ind igen fra huset.

Har i nogle gode råd til en helt ny kommende måske kyllingemor?

Offline grmicha

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hønsehus og kyllinger
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2017, 12:08 »
Det eneste jeg kan foreslå er et brædt med pinde tværs over det har jeg
selv haft til kyllinger og det fungerede fint.

Sendt fra min SM-G928F med Tapatalk


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus og kyllinger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2017, 16:56 »
Jeg har dårlige erfaringer med et bræt, nogle kyllinger  "farer vild", de går under brætter, og kan ikke finde ud af at gå op.
Hos os fungerer det med trapper af herregårdssten, kyllingerne kan nemt hoppe fra en sten op på den næste, hvilket jo i sig selv er fantastisk 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Hønsehus og kyllinger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2017, 16:59 »
Jeg har godt hørt om dårlige erfaringer med stor Orpington og "hønsestiger/brædt". Lig enu har vi lægter som udgøre trappen. Men de er 45 X 25 cm. Og jeg tænkte at det var alt for højt til de små kyllinger.

Tror I at de Store Orpington kan komme op af en trappe af muresten?