Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt og temperatur i King Suro 20  (Læst 2173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Fugt og temperatur i King Suro 20
« Dato: 28 April , 2017, 01:06 »
Jeg har netop erhvervet mig en King Suro 20, som jeg har kunnet læse mig til skulle være meget stabil og derfor en god maskine for mig, da jeg er nybegynder indenfor det at ruge hønseæg.
Jeg har indstillet den til 37,5 i grader og 45% fugt, som også er det der er standardindstillingen og anbefalet.
Jeg har købt et digitalt termometer/hygrometer til at tjekke maskinen men synes, det viser forskelligt alt efter hvor i maskinen, jeg lægger det?? Temperaturen svinger mellem 37 og 38,4, mens fugten næsten konsekvent ligger 10 under maskinens fugttal.
Har også prøvet med et febertermometer, men der var tallet helt nede under 37.
Aner ikke om jeg kan stole på maskinen eller det indkøbte termometer/hygrometer  :-\.
Sker der noget ved ruge ved lavere fugt? Har læst mig til, at nogle tørruger indtil dag 19.
Er der nogen herinde der har erfaring med King Suro 20 og kan hjælpe mig med, om jeg bare skal stole på maskinens tal eller ej?
Har talt med nogle, som bare stoler på maskinen eller retter den lidt til alt efter deres klækkeresultet, men så erfaren er jeg desværre ikke endnu. Er mega forvirret og vil selvfølgelig være ked af at miste alle æggene  :(. Håber på nogle af jer erfarne rugere kan hjælpe  :).

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fugt og temperatur i King Suro 20
« Svar #1 Dato: 28 April , 2017, 18:23 »
Fugten skal du ikke gå så højt op i, den er ikke så  vigtig. Temperaturen er. Prøv at tage en pose og fyld den med vand og pak termometeret ind i vandet, så får du ikke svingninger. Febertermometer burde være det bedste i det område

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Fugt og temperatur i King Suro 20
« Svar #2 Dato: 28 April , 2017, 23:24 »
Tak for svar Finn  :).
Måske jeg er lidt blondine, men kan du præcisere, hvad du mener  :o.
Skal posen med vand lægges ned i rugeren og termometeret "pakkes ind" med posen omkring sig? Går ikke ud fra, det skal ned i vandet...  :). Skal man så lade det ligge til vandet er varmet op til de 37,5 grader - eller hvor mange grader der nu er?
Undrer mig at temperaturen svinger alt efter hvor jeg lægger termometeret i rugeren. Har læst at blæseren skulle sørge for, at varmen er ligeligt fordelt  :-\
Håber sandelig man bliver klogere på det her rugeri hen ad vejen.