Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til racebestemmelse  (Læst 4022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Hjælp til racebestemmelse
« Dato: 16 April , 2017, 15:09 »
Jeg har fået en hane. På vejen har han været gennem et par led, og eneste info der har overlevet er hans nogenlunde alder (han er fra sidste år) og at han skulle være af god afstamning.

Han er stor og forholdsvist langbenet, har lidt et temperament og passer godt på sine høner. Han går sammen med en lille flok Isa Warren lige nu.

Er der nogen der kan hjælpe med hvilken race han er?
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #1 Dato: 16 April , 2017, 18:46 »
Umiddelbart gætter jeg på en "hul-i-hegnet" hane. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #2 Dato: 16 April , 2017, 21:35 »
ose her fra  <I

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #3 Dato: 17 April , 2017, 00:05 »
Helt klart en krydsning, men derfor kan han jo fint være en god hane og da han går sammen med nogle hybrider har det jo heller ingen betydning i forhold til avl.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #4 Dato: 17 April , 2017, 11:42 »
Mystisk der så er blevet lagt vægt på at han er af god afstamning. Havde en der så ham og gættede på australorps, men jeg er ikke selv inde i racer endnu :p

Fantastisk I gider hjælpe — tak!
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #5 Dato: 17 April , 2017, 17:31 »
Krydsning...

Og når høns går gennem mange ejere, så går der tit meget oplysning tabt, for ikke alle er lige gode til at huske- og så kan dyr lige pludselig blive meget ægte.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #6 Dato: 17 April , 2017, 20:58 »
Hvorfor en blanding- når jeg sidder m hønsebogem og ser billeder kan jeg få den til at ligne hvid plymouth rock og måske new Hampshire (hvis den findes i hvid)
Italieneren er for tynd....  synes bare de ligner den...????? men jeg ved det ikke tænker bare højt 🤗😄😊😳 Og er ret uerfaren ☺️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #7 Dato: 18 April , 2017, 08:55 »
Majbritt, hvis du kigger på helheden, vil du se, at hanen ganske rigtigt har lighedstræk med visse racer, men  også "mangler". Farven er også tegn på at der er lidt af hvert: de sorte nistre og  det gule må ikke være der, hvis vi taler om en hvid hane.
Når det er sagt, er det altid godt med en hane i hønsegården, det giver en rigtig god dynamik.
Hvis han er aggressiv, ville jeg dog forfremme ham til coq au vin eller tarteletter. Livet er for kort til aggressive haner, og man kan altid finde en god og fredelig hane af god afstamning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #8 Dato: 18 April , 2017, 16:06 »
Nååårr sådan. Så blev jeg også klogere i dag... og så på en fridag😂😂😂😂 tak😊
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #9 Dato: 18 April , 2017, 18:14 »
Stod det til min far var han allerede suppe (hanen forsøgte at holde ham væk fra sine høner en gang), men nu flytter han ud til mig, og mig har han aldrig gjort noget. Jeg kan have ham på skulderen (kæft han er stor deroppe) og han kommer når jeg kalder hvis han er med ude i haven, og så har jeg aldrig set en hane der gjorde sig så store anstrengelser som ham, for at passe på hønerne, sørge for de kommer med de bedste steder, får de bedste bidder og holder vagt når de støvbader - det vinder ham en ekstra chance i min bog, og så må jeg se om han falder lidt til ro med lidt alder og erfaring henover sommeren. Ellers smager han sikkert dejligt uanset hvilken race han er ;)

Endnu en gang tak for jeres hjælp! :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #10 Dato: 19 April , 2017, 16:08 »
Hehe jeg kan så gætte en af racerne der har været i ham for to eller flere generationer siden.

Kammen er nemlig den ringeste ærtekam jeg nogen sinde har set og derfor ligner det faktisk ham har enkeltkam hvilket han nok også har "skjult" i generne. Dog er han ærtekammet. Sammen med typen med lange ben og overlinjen vil jeg sige der har været Brahma inde over på et tidspunkt, men lige hvornår er svært at sige udover det tager to generationer mindst og avle fodbefjeringen væk. Så der er mindst gået to generationer siden Brahma'en var inde over.

Den dominant hvide farve det ligner han er finder man ved racer som La Bresse, Italiener, Engelske Araucana og nogle få af de Hvide Maraner ved de store hønseracer herhjemme. Derudover de hybrieder som bruges til ægproduktion bærer også den dominant hvide farve og de nemmeste og skaffe dyr af. Så meget sandsyneligt de måske har været inde over også.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp til racebestemmelse
« Svar #11 Dato: 19 April , 2017, 17:43 »
Han har også et lidt Brahma-bistert blik....

Han har åbenbart alt hvad en hane skal have - men jeg er sikker på at man for en flaske rødvin kunne få en hansemand som var væsentligt kønnere at se på - men det er jo så igen en smagssag :-)
Nogle maraner, nogle araucana.