Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ud i hønsehuset, hvornår?  (Læst 3639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Storm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Ud i hønsehuset, hvornår?
« Dato: 16 April , 2017, 07:39 »
Hej

Vi er helt nye hønseejere, eller rettere kyllingeejere. Vi har nu i 2 uger haft vores wyandot-kyllinger gående i en kasse i vores køkken. Men hvornår kan vi flytte dem ud i deres hønsehus? De får selvfølgelig deres varmelampe med.

Ser frem til at høre fra jer,

Mvh Maria

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2017, 08:18 »
Tillykke med dem.
De kan i princippet flytte ud nu MED varmelampen. Det kræver at huset er tørt og uden træk.
Jeg kender mange, der har deres kyllinger i en stald uden varme, men altså med varmelampe, det går fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #2 Dato: 16 April , 2017, 09:09 »
Som Marianne skriver, så skal kyllingerne have adgang til varme hele døgnet, indtil de er fuldbefjerede - i kolde måneder endnu længere - men kyllingerne skal gerne så tidligt som overhovedet muligt ud i deres naturlige miljø med adgang til græs, jord og skidt og møg, så de kan opbygge et naturligt immunforsvar. F. eks. findes der næsten aldrig coccidiose i kyllinger, der vokser op sammen med en skruk - derimod går mange maskinudrugede kyllinger til af sygdommen, når de går alt for længe i et beskyttet og for dem unaturligt miljø i en kasse el. a.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #3 Dato: 16 April , 2017, 18:28 »
Jeg ville nu nok vente i hvert fald en uges tid, da der kommer nogle nætter med nattefrost nu her.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #4 Dato: 16 April , 2017, 18:43 »
Selv mine "moderløse" kyllinger kommer ud, når de er en uges tid gamle, hvis ellers det er en lun dag. De er selvfølgelig kun ude i ganske kort tid og altid overvåget, så jeg sikrer mig, at de ikke bliver kolde.
Pia, jeg ville godt turde tage dem ud nu, selv med kolde nætter, bare de har deres varmelampe, og gerne i form af en elstein pære, så de har mørke om natten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #5 Dato: 16 April , 2017, 21:33 »
De skal jo også hærdes, dvs ud i kulden for at kunne få gang i et normalt stofskifte. De skal nok søge varmen når de har brug for den.

Offline Maria Storm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #6 Dato: 23 April , 2017, 13:48 »
Tak for jeres svar.

Vores små kyllinger er nu kommet ud i deres hønsehus. Vi har skruet op for varmelampen, så vi er sikre på at de ikke fryser.
Hvornår kan de komme helt ud i hønsegården? Vi har åbnet ud til, men de går ikke frivilligt ud. Skal vi prøve at sætte dem derud eller skal de bare selv finde ud? De er lidt over tre uger nu, så de har jo ikke rigtig fået fjer endnu, måske vejret er for koldt?
Jeg tænker at hvis de havde haft en høne til at vise dem ud, så var de nok gået ud. Men nu hvor vi ikke har nogle høns, skal vi måske vise dem vejen?

Mvh Maria

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #7 Dato: 23 April , 2017, 15:12 »
Jeg synes, du skal lade den naturlige nysgerrighed hos kyllingerne selv bestemme, hvornår de skal ud og opleve verden.
Her i Nordsjælland er det blæsende og ærlig talt skide koldt i disse dage, men kommer der snart en varm og stille dag, så kan du godt vise dem vejen ud og eventuelt sætte dem ind igen. Det kan være, det hjælper lidt på lysten til at komme ud i lyset
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maria Storm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #8 Dato: 23 April , 2017, 15:38 »
Tak for svar Helle,

Det lyder meget fornuftigt :) Jeg lader lemmen stå åben om dagen, så de kan kigge ud hvis de vil - her blæser det nemlig også ret koldt, så jeg forstår godt at de bliver inde. Jeg ser tiden an og lokker dem ud når det bliver varmere :)

Mvh Maria

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ud i hønsehuset, hvornår?
« Svar #9 Dato: 24 April , 2017, 15:13 »
Du skal også holde godt øje med dem, for selvom de måske nysgerrigt går ud, kan det ske, at de ikke kan finde ud af at komme ind igen, og så skal de lige hjælpes, så de ikke dør af kulde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk