Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af øko kyllinger - hvor?  (Læst 2809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

baggadap

  • Gæst
Køb af øko kyllinger - hvor?
« Dato: 28 Marts , 2017, 21:44 »
Hej allesammen

Jeg skal snart have fat i ca 10 daggamle Sussex og en enkelt voksen høne (til æglægning inden de små bliver klar)
Det skal være øko eller noget der ligner, dvs ingen kemi eller GMO foder ved opdrætter.

Jeg har kontaktet Danmarks Fjerkræavlerforening for vejledning, men de svarer blot, at de ikke sælger kyllinger, og deres medlemmer ikke er øko. Når jeg spørger hvor jeg så kan henvende mig, svarer de ikke. God reklame  :P

Er det så bare DBA og lignende jeg skal trevle igennem? Hvor handler I?

Område: Viborg-Randers

På forhånd mange tak!
Mvh Mathias

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2017, 23:30 »
Det bliver vist svært at finde en registreret økologisk hønsefarmer - når det gælder racehøns. Som medlem af bestyrelsen i Barnevelderklubben har jeg en medlemsliste, som jeg har set igennem, der er ikke registreret noget om, at der er økologer iblandt. Det tror jeg er det samme for andre klubber for racehøns.

Selv bliver mine høns økologiske pr 1. maj 2017. Men det har været en lang vej, før det kommer der til. Mine jorde begyndte at blive omlagt 1. maj 2015, mine dyr pr 1. maj 2016.
De kalve der fødes efter 1.5.17 er økologiske. Det samme gælder mine høns. For mine høns´ vedkommende skulle jeg aflive/slagte alle voksne dyr sidste år og kun beholde afkommet for at få økologisk status. Ønsker jeg at supplere min besætning, er det efter reglerne, at indkøbe daggamle kyllinger, de bliver så økologiske. /o

Jeg tror ikke der findes små besætninger, der vil stille op til det regelsæt der skal overholdes og som årligt at blive kontrolleret ved kontrolbesøg fra FVS. Her skal både dyr og regnskabsbilag fremlægges til godkendelse. Forrige år, fik jeg en påtale for at have købt 100 jordbærplanter uden, at have sikret mig de var økologiske. Lige netop Polka, kunne købes økologisk iflg lister under FVD, så havde jeg købt Senga Sengana, ja så havde jeg klaret frisag. :P

Men jeg tror du vil kunne finde fine racehøns, som lever et liv der er fuldstændig økologisk, men det fordre naturligvis, at de fodres efter de økologiske regler og at dyrene holdes efter de regler der gælder for pladsforhold - jeg har set haner holdt i usædvanlig små bure uden daglig adgang til det fri/pt overdækket gård. /d
Det er nok også klogt, at du spørger ind til fodret, for der er ofte vækstfremmer i ikke økofoder.

hel og lykke med det

Henvend dig til specialforeningerne for den race du vil have, de hjælper dig garanteret
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2017, 23:32 Fra Hans-Kurt »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2017, 13:17 »
Det er helt korrekt at DFfR ikke sælger fjerkræ, men at os medlemmer af DFfR som gør det. At der ikke er svaret tilbage må være en svipser, for vi er alle jo kun mennesker og foreningsarbejde er frivilligt og bliver gjort i fritiden, så i en travl hverdag kan ting hurtigt smutte.
Alt andet lige så prøv evt. specialklubben for netop sussex eller prøv i din lokale klub.
Lokal - og special klubber kan findes på DFfR's hjemmeside.
For det er jo ikke utænkeligt at der er opdrættere, som fodre økologiske, men de er nok, som Hans-Kurt også skriver ikke godkendte økologer, da dette ikke er det nemmeste at blive.

For øvrigt købes der daggamle kyllinger, og fordre dem op selv med økofoder, så er man jo tæt på selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

baggadap

  • Gæst
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #3 Dato: 14 April , 2017, 12:40 »
Hej igen

Bedre sent end aldrig - tak for svar!

Jeg har måske ikke formuleret mig ordentligt både her eller til DFfR - for jeg er netop IKKE nødvendigvis ude efter statskontrollerede øko kyllinger - men noget der ligner. Altså helst uden kemi, vækstfremmere og GMO.

Jeg synes bare det er mærkeligt, at DFfR slet ikke vil hjælpe når der FX i dette forums folder står:
"Du kan finde en opdrætter af din favoritrace via Danmarks Fjerkræavlerforening for
Raceavl, som også henviser til specialklubber for de forskellige
racehøns. "

Sådan noget betyder jo meget for, om man har lyst til at blive medlem af klubben eller ej..
Men som sagt, kan man jo misforstå meget på mail..

MVH Mathias

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #4 Dato: 14 April , 2017, 12:57 »
Skal det være Sussex? Jeg har Australorp der er økologisk fodret og du kan godt købe 2-3 høner i æglægning (jeg sælger aldrig kun 1 høne). Ingen kyllinger lige nu, men senere kommer der.

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #5 Dato: 15 April , 2017, 14:26 »
Mathias,  jeg har lidt svært ved at forstå din kritik. En ting er at Forum og DFfR  er to forskellige organisationer,  en anden ting er at, du selvfølgelig altid kan få kontakt til diverse opdrættere, men vi er jo første og fremmest hobbyfolk og ikke kyllingefabrikker, og derfor har vi ikke altid ekstra dyr, men så kan man som regel få en aftale om kyllinger om foråret eller unghøns senere på sommeren.
Mit bedste råd til dig er at kontakte specialklubben for den race, du gerne vil have og der igennem få kontakt til en opdrætter. Måske er du endda så heldig at finde en tæt på, hvor du bor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

baggadap

  • Gæst
Sv: Køb af øko kyllinger - hvor?
« Svar #6 Dato: 22 April , 2017, 10:38 »
Takker for svar. Jeg har nu fået "hul igennem" til nogle kontakter og jeg trækker gerne min kritik tilbage og har takket DFfR pænt for hjælpen :-)
Måske jeg var for hurtig til at dømme og det beklager jeg.

@Finn mange tak for tilbudet, det kan sagtens være jeg vender tilbage, for jeg har faktisk overvejet at blande to racer!