Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bygge hønsegård - tips ?  (Læst 3900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Bygge hønsegård - tips ?
« Dato: 21 Februar , 2019, 13:23 »
Det er nu hyggeligt at have hønsene rende frit i haven, men jeg må bare indse, at jeg ikke synes det er fedt, at der er hønse-lorte uber alles inkl på vores terrasse og ved døren. At de graver op i alle mine bede og mine potter...
Så har vi også haft besøg af ræven og rovfugle et par gange, hvilket slet ikke er sjovt.. :(
Vi synes dog ikke de skal nøjes med den lille hønsegård, som der er med hønseburet, så planen er at bygge en tilbygning på med hønsegård.

Vi har tænkt os at sætte stolper, og så bruge rionet til at lave "rammen". Dernæst havde jeg tænkt mig at sætte voilerenet på det nederste stykke af rionettet, og også vandret hen ad jorden, så ræven ikke kan grave ind. Og så evt. alm hønsenet derover på rionettet.

Jeg tænker lidt, at der skal tag på ?
Vi har desværre flere gange nu oplevet at rovfuglene herude, tager vores høns. Én høne er død, men de bliver ved med at jage her. Tænker også at hvis der ikke er tag på, så kravler ræven over ? Det går den ved vores have hegn...  ::)
Men er det nok med hønsenet, som tag ?

Tror I det ville blive en god hønsegård ? Der skal selvfølgelig være noget skygge til dem om sommeren, når det meget varmt, og har tænkt mig at sætte forskellige store grene ind, træstubbe osv og ting de kan gå op på og under, så de stadig også kan gemme sig.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2019, 14:44 »
Som du er jeg heller ikke begejstret for at hønsene hærger alle flisgange og lægger visitkort overalt. Vi har også haft besøg af duehøgen, og det var virkelig ikke morsomt.
Derfor: overdækning over hønsegården. Vælg om muligt fast tag over en del, så hønsene også har glæde af den om vinteren (læg i så fald en balle tørvestrø i den afdeling. De elsker det. Undskyld til alle økologer!)
I hønsegården kan man plante fjeldribs eller aronia. Fjeldsribs er bedst. Det giver skygge, og det giver "trængte" høns mulighed for fred, men det kommer selvfølgelig an på, hvor stor hønsegården er (Det er den dovnes løsning - der skal bare tyndes i fjeldribsene med store mellemrum).
Du kan også overveje at lave en udegård som supplement: Lavt, muligvis mobilt hegn og kun adgang, når I er hjemme.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2019, 18:17 »
Jeg har naturligvis været igennem de samme overvejelser, for når hønsene har hærget det meste af haven i et par år, så laver man måske en midlertidig indhegning af tentorstålpæle og havehegn (som de flyver over, eller går igennem  >:(). Når så det store indhegnede areal ligner en pløjemark, kan det jo tænkes, at man vil forsøge, at indskrænke arealet yderligere, med mulighed for at lukke gokkerne ud i haven i en kortere tid hver dag  ::).
På den måde, endte det med, at jeg indhegnede ca. 30 m2, på en måde, som var meget diskret, og som hønsene ikke kunne flyve over eller gå igennem.
Jeg synes resultatet er blevet godt, fordi det meget diskrete sorte havehegn i 1.7m højde, er næsten usynligt, og en del af hegnet kan ikke ses, fordi træerne sender grenene gennem havehegnet.
De 1.7m er sammensat af et 60 cm højt hegn med masker 5x10cm nederst, og et 110cm højt havehegn ovenpå, ialt 170cm. Jeg har brugt afklippede tråde fra hegnet, til at føje de to hegn sammen.
I forbindelse med hønsehuset (som er inde i garagen) er der en muse- og rottesikker hønsegård på nogle få m2 (Volierenet, nedgravet 40cm) og der er eternit tag. Der er desuden en presenning foran, som beskytter mod regn under kraftig vestenvind. Her opholder gokkerne sig næsten altid hvis det regner eller sner. Der er en automatisk hønselem i den lille hønsegård, både mod hønsehuset, og mod den store hønsegård  :angel:
Hønsenes foretrukne opholdssted er dog under den store Thuja, hvor der altid er tørt.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2019, 21:19 »
Det ser vel nok hønsevenligt ud. Flot.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2019, 09:20 »
Hvis det bliver for omstændigt med et fast tag (det har jeg ønsket mig længe, men ikke haft midlerne til at få det sat op (og evnerne)), så kan jeg anbefale et volierenet i kraftig kvalitet. Jeg køber mine hos Strandby Net, www.strandbynet.dk. Det ældste jeg har er 9 år gammelt, og har ikke givet sig en cm. Der er ikke priser på deres hjemmeside, men en tilbudsformular. De svarer indenfor samme dag. Jeg mener, at jeg gav omkring 500 kroner inkl. porto for et 40 m2 stort net med 5x5 cm masker.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2019, 10:19 »
Hej
Jeg har en del nye net til salg hvis det kunne friste
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Marolle

  • Gæst
Sv: Bygge hønsegård - tips ?
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2019, 14:42 »
Mange tak for alle jeres indput.
Hønsegården er snart færdig, jeg ligger billeder op, når vi lige har fået indrettet det lidt  :laugh: