Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Godt og billigt elhegn.  (Læst 5084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Godt og billigt elhegn.
« Dato: 24 April , 2014, 08:43 »
Hvilket elhegn vil i på dette forum foreslå, jeg skal købe, og hvorhenne?
Og et lille tillægs spørgsmål: Hvordan kommer hegnet forbi lågen, til gården. Lågen skal jo også sikres ??? :'(
Med venlig hilsen

kiboje

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #1 Dato: 24 April , 2014, 09:22 »
Hvad der lige er det bedste skal jeg ikke kunne sige, men jo mere "skrald" jo bedre  :o

Mht. strøm på lågen, så kan du med isolatorer sætte en snor på tværs af lågen (som på hegnet) og så forbinde den til hegnet med noget kabel - den skal kun forbindes i hængselsiden  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #2 Dato: 24 April , 2014, 10:24 »
Alle de steder hvor du ikke vil have strøm feks ved lågen der hvor du rører, og rundt om hegnspæle hvor strømmen kan aflede, trækker du hegnet igennem et stykke haveslange.

Jeg havde en gang strøm på min hønsegård, hvor det var en batteridrevet strømgiver,,, der var mange huller i hegnet, og ingen sikring nedefter, men tråden sad 10-25 og 35 cm over jorden, og jeg så aldrig ræven igen efter den sommer, den kom ellers og foragerede hver dag.. det er supereffektivt, men det er jo rigtigt som Mok siger, at jo mere skrald jo mere sikkert. og hvis der er knald nok på er du fri for at holde græs væk under hegnet, det bliver svedet væk :)

Jeg glemte lige at sige, at du sagtens kan købe det Harald Nyborg har,,, det fungerer fint... i stedet for hegnstråd, der er lidt stift at styre, så kan du bruge den tynde tråd på rulle,, orange eller rød tror jeg,,, den er tynd og ligesom snor, og kan bindes sammen hvis nødvendigt,,, men hvis du sætter en strømgiver til der er superstærk, så holder den tynde tråd ikke længe,, så er gammeldags hegnstråd bedre,,, men det er jo afhængig af hvilke muligheder du har for at montere det.

« Senest Redigeret: 24 April , 2014, 10:28 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #3 Dato: 24 April , 2014, 14:59 »
Sådan her:

Så er det bare at løfte de 4 håndtag af de øskner af hegnstråd, der sidder på den anden side af lågen, når du skal ind.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #4 Dato: 24 April , 2014, 17:46 »
wauu, det ser godt ud Lone  /o Fort høne!
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #5 Dato: 24 April , 2014, 21:27 »
det skal være et der giver et godt smæk. så er navnet på elhegnet nok mindre vigtigt. jeg har selv den dyreste og kraftigste harald nyborg forhandler. og den fungerer uden problemer på nu 9. år.
den kan trække rigtig mange km hegn og var tiltænkt heste indhegningen. men kører også det omkring ænderne med. du skal helst have noget der er så kraftigt, det slår græsset væk. og det gør min. også selv om der er rigtig mange km hegnstråd.

jeg vil så ikke anbefale de billige orange/hvide tråde med de meget små og tynde ledere i. de knækker meget nemt og det kan resultere i at der pludselig ikke er strøm i dit hegn. køb en rigtig blød jerntråd, og så er du sikker på der er strøm på altid. jeg skal også have lavet en løsning ved lågen. har dog ikke helt gennemtænkt hvad. men vil helst have noget så jeg ikke skal hoppe over tråde eller åbne yderligere for håndtag. for det er jeg træt af  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #6 Dato: 25 April , 2014, 15:50 »
uanset om de knækker eller ej så er der alt for megen modstand i den orange tråd fra HN, kig på modstanden i tråden når i køber - det kan virkeligt gøre en forskel, lige så stor forskel som hvilken strømgiver i vælger.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Godt og billigt elhegn.
« Svar #7 Dato: 28 April , 2014, 12:21 »
Der er også mange strømgivere til salg på Gul og Gratis og i Den Blå Avis. Så ved jeg ikke, om man ved brugte ting burde gå efter mærkevarer, da de måske holder længere end Harald Nyborg, og lign.

Hvis man orker, kan man også grave nogle store stykker sten ned ved lågen. Så kan ræven ikke grave under lågen. Men så skal lågen/hegnet nok være temmelig højt (vi har 1,80 m og strøm om resten af hegnet), så den ikke springer over og kravler op.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.