Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlige ben  (Læst 6728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Dårlige ben
« Dato: 20 April , 2014, 19:41 »
Hej allesammen. Så fik jeg endelig oprettet en profil.
Jeg har en god flok store blandingshøns samt et par gæs.

Jeg har et lille problem med nogle indkøbte kyllinger fra februar. De er blandinger af sussex/amerikaner samt sussex/faverolle/brahma.
 
Problemet er at et par af dem går dårligt på benene nok pga skæve tæer, men også en med fine tæer er begyndt at gå noget besværet. Ikke på en haltende måde men mere "krampeagtigt"
Det er kun et par af de indkøbte kyllinger det er galt med selv om de går sammen med nogle af egen avl.

Kan det være noget arveligt eller er det måske en mangelsygdom? De får voksefoder, skaller og grønt.

Hilsen Flemming
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dårlige ben
« Svar #1 Dato: 20 April , 2014, 20:05 »
Velkommen Flemming,

Vitaminmangel er nok ikke årsagen til problemerne, da det lyder til, at kyllingerne for det rette foder, men hvilke skaller giver du - og hvor længe har det fået det? for calsium mangel kan være årsag til benproblemerne

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=30
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dårlige ben
« Svar #2 Dato: 20 April , 2014, 23:14 »
De har fået skaller fra starten (købte dem som 3 ugers)
Det er helt almindelige hønseskaller fra foderstoffen.
De har en relativ stor indhegning at rende rundt i.
Måske der er for meget krudt i det voksefoder de får?
Har fået fortalt at det kan være et problem med gæs at de får hængevinger og svage ben hvis de får for meget voksefoder. Vel at mærke af en som feder et stort antal fjerkræ op til slagt og videresalg.
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dårlige ben
« Svar #3 Dato: 20 April , 2014, 23:40 »
Problemet er at et par af dem går dårligt på benene nok pga skæve tæer, men også en med fine tæer er begyndt at gå noget besværet. Ikke på en haltende måde men mere "krampeagtigt"

Velkommen til Flemming.

Har kyllingerne med skæve tæer, meget skæve tæer, og har de gået dårligt siden du fik dem?
Er der andre tegn på problemer med kyllingerne? Hængende vinger eller balanceproblemer? Noget særligt 'anderledes' at bemærke ved den gangbesværede med fine tæer?

Jo flere oplysninger du kan give des bedre er chancen for at nogen herinde kan hjælpe.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Dårlige ben
« Svar #4 Dato: 21 April , 2014, 11:05 »
nogle særligt hanekyllinger , kan godt gå lidt sjovt, når de lige skal lære at styre derres lange ben, men det skal selfølgeligt ikk være sygeligt

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dårlige ben
« Svar #5 Dato: 21 April , 2014, 17:42 »
Det er kun nogle af hønekyllingerne det er galt med. Ud over de dårlige ben virker de friske. Tager så vidt muligt også en "tosse-rundt"tur rundt med de andre kyllinger.
Et par af dem har meget skæve tæer men synes ikke at der var noget at se da jeg fik dem.
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dårlige ben
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 20:09 »
Har fået bekræftet at det er voksefoderet som indeholder for meget protein. Så de får nu halvt hvede og halvt voksefoder. Så må jeg se om det hjælper.
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dårlige ben
« Svar #7 Dato: 22 April , 2014, 21:04 »
Hvad er det for noget voksefodrer du bruger. Normalt er der mindre protein i voksefoder, netop for at kyllinger ikke skal vokse for hurtigt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dårlige ben
« Svar #8 Dato: 23 April , 2014, 17:03 »
Voksefoder fra foderstoffen med et proteinindhold på 14.5%. Hvede indeholder omkring 10%
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dårlige ben
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 17:19 »
Ja, det er det normale proteinindhold for voksefoder. Hvorfor mener du at det er for højt/hvem har oplyst det?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline F Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dårlige ben
« Svar #10 Dato: 23 April , 2014, 18:33 »
En registreret forhandler af gæs, ænder, kalkuner og høns gennem mange år.
Hilsen Flemming. Hyggeopdræt af "godt og blandet".

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dårlige ben
« Svar #11 Dato: 24 April , 2014, 08:30 »
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig forstår det her.. Voksefoder er det foder som indeholder mindst protein og netop beregnet til at kyllinger beregnet til æglægning ikke skal vokse for hurtigt og begynde at lægge æg før skeletet er "klart". Du har så fået at vide at proteinindholdet skal være endnu lavere?? Det må være en begrundelse for dette.

"Hængevinger" eller englevinger som du snakker om blandt svømmefugle kan godt fremprovokeres af meget protein i foder, hvis de i forvejen er genetisk disponeret for dette, men det er altså ved et højere proteinindhold end i voksefoder.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dårlige ben
« Svar #12 Dato: 24 April , 2014, 09:31 »
Jeg kunne også godt tænke mig at få en uddybende forklaring på denne helt nye (for mig) oplysning.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dårlige ben
« Svar #13 Dato: 24 April , 2014, 10:42 »
Jeg forstår det nu heller ikke. For voksefoder er lige netop det foder med mindst protein
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Dårlige ben
« Svar #14 Dato: 24 April , 2014, 12:55 »
Jeg har oplevet dårlige og krumme tæer med købte rugeæg. Det viste sig, at sælger havde avlet på samme stamme i årevis uden at tilføre nyt blod.
Halvdelen af dem kom til at gå normalt. Den anden halvdel måtte aflives.
Ifgl. dyrlægen må man højst avle 4 gange på samme stamme.