Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der ikke bruger hønsehuset.  (Læst 3120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas drews hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • Ny hønseejer.
    • Vinkelvej
Høns der ikke bruger hønsehuset.
« Dato: 14 Januar , 2018, 18:54 »
Hej forum. Har 5 høns af forskellige racer. 3 af mine høns går ind hver aften i hønsehuset, men 2 af dem har jeg i noget tid sat ind selv da de var ude. De lægger sig simpelthen bare til at sove, uden for på en pind. Der er tale om en wyandot, og en koshin. Mit spørgsmål er, ville i lade dem blive ude, eller hvad ville i gøre?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

🐔🐔🐔

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Høns der ikke bruger hønsehuset.
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2018, 19:59 »
Det kommer lidt an på, hvad du mener med at sove ude. Er det i Hønsegården? Er det en lukket gård, hvor ræve og andet ros ikke har adgang? Hvis ikke, og de sidder lavt, er det kun et spørgsmål om tid, før det ender galt.
Hvis det er en lukket gård, og de sidder i læ, sker der ingenting. De fryser ikke. Jeg har haft nogle cremefarvet Legbar som overnattede udendørs og fløj op i et højt æbletræ om natten. Det fik de lov til, og der skete intet.
Men bliver de, der sover ude, trynet af de andre, som går ind i huset? Så er det et lidt andet problem. Så lever de i en stresstilstand. Det kan blandt andet afhjælpes med flere siddepinde, der er tilpas langt væk fra de dominerende høner. Man kan også skabe skjul, med for eksempel et gammelt juletræ i hønsegården, plader, der er opsat som de kan løbe om bag etc.


Offline Andreas drews hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • Ny hønseejer.
    • Vinkelvej
Sv: Høns der ikke bruger hønsehuset.
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2018, 20:10 »
Det kommer lidt an på, hvad du mener med at sove ude. Er det i Hønsegården? Er det en lukket gård, hvor ræve og andet ros ikke har adgang? Hvis ikke, og de sidder lavt, er det kun et spørgsmål om tid, før det ender galt.
Hvis det er en lukket gård, og de sidder i læ, sker der ingenting. De fryser ikke. Jeg har haft nogle cremefarvet Legbar som overnattede udendørs og fløj op i et højt æbletræ om natten. Det fik de lov til, og der skete intet.
Men bliver de, der sover ude, trynet af de andre, som går ind i huset? Så er det et lidt andet problem. Så lever de i en stresstilstand. Det kan blandt andet afhjælpes med flere siddepinde, der er tilpas langt væk fra de dominerende høner. Man kan også skabe skjul, med for eksempel et gammelt juletræ i hønsegården, plader, der er opsat som de kan løbe om bag etc.
Altså, det er en lukket hønsegård, så der er ingen problemer med ræve og det. Altså dem der er inde tryner dem lidt, men der har været nogle gange (f.eks, hvor det blæste meget) de er gået ind af sig selv, derfor jeg undrer mig over hvorfor de bliver ude. Det er sådan rimeligt i læ, der hvor de sover ude (i hønsegården). Tænker også mere at jeg jo plejer at lukke hønsene inde i deres hønsehus om natten, så der ikke er for meget træk nogle steder fra. Og hvis der er lukket har dem uden for jo mulighed for at komme ind.


Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

🐔🐔🐔

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Høns der ikke bruger hønsehuset.
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2018, 21:22 »
Det lyder ikke som om, du behøver være bekymret. Høns kan være temmelig egenrådige og få mærkelige ideer, de stædigt holder fast ved. Ellers er der ikke andet for end at sætte dem ind hver aften til de med tiden selv tager initiativet. Det kan godt tage god tid...

Offline Andreas drews hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • Ny hønseejer.
    • Vinkelvej
Sv: Høns der ikke bruger hønsehuset.
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2018, 22:14 »
Det lyder ikke som om, du behøver være bekymret. Høns kan være temmelig egenrådige og få mærkelige ideer, de stædigt holder fast ved. Ellers er der ikke andet for end at sætte dem ind hver aften til de med tiden selv tager initiativet. Det kan godt tage god tid...
Okay. Ja de kan være mærkelige sådan nogle høns.  Men ja, lukker dem nok bare ind, så de hvertfald ikke lukket ude hvis de skulle få lyst til at være inde. Ellers må jeg holde et gammelt, lille, hønsehus ( har et gammelt lille hus som er lukket af for, og et nyt som de 3 andre sover i) åbent så de har muligheden for at gå der ind?. Ville sgu være nemmere hvis jeg havde sådan en form for en hundelem som var tæt for træk.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

🐔🐔🐔