Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Broget skørtidsel  (Læst 4964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Broget skørtidsel
« Dato: 18 Marts , 2019, 12:04 »
Måske ikke så meget et foderspørgsmål, men da der ikke er en plantebrevkasse her på forum, og der ellers sidder så mange alvidende mennesker her, forsøger jeg alligevel:

I en have - som ikke mere er min - så jeg en dag en skørtidsel med brogede blade, altså en hvid marmoragtig tegning på alle bladene som man ellers ser det på mange andre (pryd-)planter. Jeg har ofte brugt skørtidsler som grøntfoder til hønsene, de er glade for dem, imodsætning til de 'rigtige' tidsler, som de ikke rør.
Men jeg har kun den ene gang set skørtidsler i en broget udgave.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Broget skørtidsel
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2019, 12:23 »
Jeg lurer på om det er insekter eller mider, der har lavet gange inden i bladene. Hvor gangen er lavet er cellelaget så tyndt, at det fremtræder som hvidt?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Broget skørtidsel
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2019, 12:46 »
Det var ikke mit indtryk, at planten var plaget af noget sygdom. Men bladene lignede præcis andre brogede blade hos f.eks de bunddækkeplanter, jeg har i min nuværende have. Skyder lige et billede senere..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Broget skørtidsel
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2019, 20:45 »
I skrivende stund kan jeg ikke helt huske, om jeg ikke også har set en sådan fætter. Det kan være en gen-mutation som frembringer det brogede udseende, tror jeg..

Men i have-regi finders der en broget tidsel, det er ikke en sådan ?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Broget skørtidsel
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2019, 21:22 »
Det er en Marietidsel  :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Broget skørtidsel
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2019, 06:24 »
https://www.havenyt.dk/spoergsmaal/botanik_og_plantenavne/16843.html

Lige præcis! Hans-Kurt ledte mig på sporet, så jeg googlede 'broget tidsel' - istedet for 'broget skørtidsel', som ikke gav noget brugbart resultat.
Nu kan jeg så ærgrer mig lidt over, at jeg ikke tog den flotte, og specielle plante med. Måske kan jeg finde den igen..

Og tak for hjælpen til det alvidende 'Grønspættepanel' endnu en gang  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)