Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør  (Læst 3950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Abildsten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Kyllinger dør
« Dato: 15 Januar , 2017, 12:23 »
Hej

Mit problem er at mine kyllinger dør når de kommer ud i den store hønsegård.
Indtil videre har de gået for sig selv med varme om natten, de får almindelig foder og de er nu 8 uger.
Jeg har sat dem sammen med resten af hønsene, hvor der er fri adgang til foder og vand. Lågen bliver lukket om natten og der er et lille skjul hvor de kan gå ind for at komme væk for de stor høns. Jeg har her til morgen fundet 3 døde og de var ikke pillet af de andre og der er ingen træk, da lågen er lukket.
Hvad gør jeg forkert?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger dør
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2017, 13:00 »
Der er nok ikke den store tvivl om, at kyllingerne dør af kulde.
Selv om kyllingerne er fuldbefjerede, så er de slet ikke i stand til at klare de nattetemperature, vi har nu.
Hvis du ikke sørger for varme til dem allerede til i nat, så er jeg meget bange for, at der er stor risiko for at flere er døde i morgen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Abildsten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kyllinger dør
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2017, 14:06 »
Tak for svaret.
Hvor gamle skal de være for at kunne klare sig i det danske vintervejr?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kyllinger dør
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2017, 18:41 »
Der er ingen aldre hvor dyr i det hele taget kan tåle at gå fra indendørs til udendørs i vintervejr. Hvis man har dyr inde om vinteren, så skal man beholde dem inde til forår, og hvis dette ikke er muligt, så skal man sørge for ekstra varme indtil vejret bliver varmere igen. Eller som det allermindste trappe langsomt ned over et par måneder. Hvis det var sommer, så det anderledes ud. Der vil kyllinger på 8 uger være varmefri.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kyllinger dør
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2017, 21:48 »
Kyllinger  vokset op med en mor - skrukhøne - kan altid klare sig. "Det sørger mor for "  ::)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger dør
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2017, 06:41 »
Det er svært at sætte alder på, for det kommer jo an på forhold, hvilke slags kyllinger det er (nogle er hurtigere end andre til at sætte fjer), hvordan de fodres (om de vokser langsomt eller hurtigt) eller om de kommer til fadet for de voksne og selvfølgelig ikke mindst vejr og vind.

Det er nok kulden de ikke rigtigt tåler, eller måske kommer de ikke til fadet for de gamle høns, eller igen er det måske sygdom, såsom coccidiose.

Så hvilke høns er det og hvordan er antal kyllinger kontra antal voksne, og hvad fodres der med?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub