Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologiske æg er sundere  (Læst 10668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Økologiske æg er sundere
« Dato: 14 Oktober , 2013, 10:57 »
For nogle uger siden blev der i TV sendt er program hvor der blev testet ernæringsindholdet i æg og de proklamerede stolt at æg fra skrabehøns var de sundeste..

Her er mit svar til dette
http://www.organictoday.dk/okologiske-aeg-er-sundere/
De svenske myndigheder har lavet en RIGTIG videnskabelig undersøgelse og fundet frem til at på en lang række parametre er økologiske æg sundere.

Link er her
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2010/2010_livsmedelsverket_2_agg_bonor_fullkorn.pdf


http://www.gaia-health.com/articles201/000223-eggs-comparison-between-factory-farmed-and-free-range-.shtml

Tak til Marianne V og Tanja MP for hjælp med dette
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2016, 17:03 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2013, 11:26 »
Og så smager de så meget bedre. Og min samvittighed er ren. Jeg ved hvor godt mine høns har det.

Super artikel.  ;D

Kh Lotte

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2013, 11:28 »
 :) Skønt! Den der tåbelige, popsmarte udsendelse blev set af mange  ::) Jeg har delt på FB
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2013, 12:15 »
Også i Politiken (selv om det er et par dage siden, så har jeg først opdaget det nu..)
http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE2105101/kritikken-af-vildledende-dr-madprogram-fortsaetter/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2013, 12:22 »
 /o Den skal da også linkes til på FB.............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2017, 16:56 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2017, 21:24 »
I call bullshit!!! Det handler om føde og miljø, ikke om politiske labels!

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2017, 14:38 »
Jamen, så vil jeg egentligt godt spørge om noget...

vores høns bliver ikke økologisk fodret. Vi køber korn hos en lokal bondemand - da det er langt det billigste og tilskudsfoder i land og fritid. Ingen af delene er økologisk. Derudover får vores høns et par gange om ugen rester fra kantinens salatbar på min mands arbejde (det er heller ikke øko.). det svarer ca. til 1/4 sort sæk hver gang. Så får hønsene rester fra vores egen mad, hvilket udgør en væsentligt del, og som er primært økologisk. Og så går de jo normalt frit i haven og finder alt muligt guf (naturligvis ikke lige nu pga. fugleinfluenza - men vi glæder os til den 2/2 når de kan komme ud og gå frit igen!).

Så mit spørgsmål er så... hvad skal mine æg ernæringsmæssigt sidestilles med? Øko-æg eller skrabe-æg? Jeg er ikke i tvivl om at de får meget mere grønt end skrabe høns, men naturligvis mest om sommeren. Men de er jo ikke øko. og selv hvis vi købte økologisk korn og foder, ville vi stadig ikke kunne kalde dem øko, fordi vi fodrer dem med rester... hvilket helt ærligt er vildt åndssvagt...

hvis ens æg skal kunne få et øko-label så må de KUN få øko foder og dvs. man må ikke fodre dem med rester, og derudover så er der kun to hønseracer (begge hybrider) som er godkendt til øko-produktion i DK, dvs. selv hvis man fodrede efter fuldstændig samme foreskrifter som øko-æg, så er ens æg stadig ikke øko - hvis altså man har racehøns! det samme gælder slagte kyllinger, hvis man har racehøns og ikke "øko godkendte slagte kylle - hybrider" så er det ikke øko kyllinger! /d Mega grotesk hvis I spørger mig! Så vi kommer aldrig til at kunne have øko-æg herhjemme, men vi har høns der lever godt, og efter princippet om "mindst muligt spild" og sund fornuft - og godt for miljøet  :P
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2017, 17:39 »
Jeg synes, man burde lave en kategori med "høns, der lever et godt hønseliv". Økohøns på en farm har det ikke helt så elendigt som de andre, men godt er det jo langtfra.

Jeg er sikker på,at blommerne, som er naturligt gule (næsten orange) uden "snyd" er meget bedre.
Hvis det ikke kan bevises med en kemisk analyse, så har samvittigheden det bedre, og den er svær at måle.

Et mærke "Naturlige høns"?


Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2017, 12:05 »
Man er kun økologisk hvis man har er certificeret. Økologi er politisk label som skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge mellem produkter som de ingen anelse har om hvordan de er produceret. Men i virkelighedens verden er der mange nuancer og 'midt-imellem-veje', så medmindre du sælger dine æg kommercielt Maria2aaen, så synes jeg ikke du skal bekymre dig så meget om den ene eller anden label på fødevare :)

Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2017, 17:56 »
Der findes skam masser af racehøns med økologisk status.
Jeg er selv aut. Økolog og har Landhøns med økologisk status.
Så man kan sagtens have racehøns med økologisk status.

Men det er rigtigt at de hybrider de bruger i konventionel slagtekyllinge produktion ikke er tilladt i økologisk landbrug. Økologer bruger så andre hybrider der vokser lidt langsommere til slagtekyllinger.
Mvh
Martin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #11 Dato: 24 Januar , 2017, 17:29 »
Skrabehøns har det næsten værre end burhøns, så dem kan vi da overhovedet ikke sammenligne vores egne høns med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #12 Dato: 24 Januar , 2017, 20:29 »
Mine høns er også økologiske, efter som jeg har omlagt min erhvervsdel af gården til økologi. Det gør det så lidt sværere at udvide flokken, men når man bare bruger egen avl, så går det. Håber jeg kan finde øko Barneveldere og Brahmaer en gang.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #13 Dato: 24 Januar , 2017, 20:47 »
fugleinfluenza - men vi glæder os til den 2/2 når de kan komme ud og gå frit igen!).

Den dato har du vist misforstået, der er ikke sket noget med, hvornår vi kan åbne for hønsene igen. Sidste nyt fra Fødevarestyrelen er fra dd, og der nævnes ikke nogen slutdato - desværre  :'(

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Økologiske æg er sundere
« Svar #14 Dato: 27 Januar , 2017, 07:22 »
Jeg ved godt at det bare er et label med øko. Og det handler om forbrugerne. Coop har jo så lavet det nye dyrevelfærdsmærke og det er også rigtig fint. Men det mærke bygger jo ovenpå økologi, så i flg. Coop kan man åbenbart kun have høj dyrevelfærd hvis man også samtidig er økologisk....  ??? Min overvejelse går bare på om det så også er rigtigt? Jeg ved godt at udfra en helhedsbetragtning hvor miljøpåvirkning mm. Indregnes så er det naturligvis bedst at det er øko. Men fx alt vores hønsemøg går i komposten som senere bliver kørt på køkkenhaven sammen med hestemøget. Så på den måde er vores lille produktion cirkulær. Samtidig sparer vi jo enorme mængder transporttid, energi og dermed CO2 ved at dyrke egne grøntsager og have egen høns. Og det vil jeg da til enhver tid mene er bedre end industriproduktion af nogen form for fødevarer, uafhængigt af om det er øko eller ej. Jeg mener, lokalt og hjemmedyrket slår vel på alle parametre gør det ikke?   :o

Eller hvad, for jeg tænkte nu mere på sundheden af mine æg. Når de nu ikke er øko i den ægte forstand, fordi vi ikke fodrer økologisk, men dyrerne til gengæld har væsentligt bedre dyrevelfærd og en mere varieret kost - hvor meget vægter det egentligt i sundheden af ægget? Og her tænker jeg altså på kemien i det... Og ikke på dyrevelfærden eller den gode samvittighed  :D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster