Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington vs isa brown  (Læst 6148 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sk2898

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • nybegynder
Orpington vs isa brown
« Dato: 21 April , 2014, 19:47 »
Står og skal købe høns for første gang men kan ikke gøre op med mig selv hvilken af disse racer jeg skal vælge, vil gerne have æg men det lave begge jo fint. Hvad siger i for og imod?

Offline akmc

  • Bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 20:59 »
Min favorit er ISA. De er rolige og meget nemme at gøre tamme, der til kommer mange æg .
Mvh christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #2 Dato: 21 April , 2014, 21:04 »
Orpington er en meget rolig race, som man kan avle videre med, og der er mange gode private opdrættere af dem.

Isa Brown er masseproducerede hybrider (ikke racehøns) lavet på kæmpe store rugerier i Tyskland eller Polen.

Isa Brown lægger mange æg, men det er jo også kun det de er lavet til.


« Senest Redigeret: 21 April , 2014, 21:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline akmc

  • Bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #3 Dato: 21 April , 2014, 21:19 »
Mine hybrider er klart mine ynglinge, der er dem ungerne kan gå ud og "samle op" og kæle med.
Jeg har også haft orpington, de havde dog lidt problemer med at holde sig rene bag til pga. de mange dun/fine fjer bag til.
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #4 Dato: 21 April , 2014, 23:01 »
Står og skal købe høns for første gang men kan ikke gøre op med mig selv hvilken af disse racer jeg skal vælge, vil gerne have æg men det lave begge jo fint. Hvad siger i for og imod?

Et kriterie for valg mellem racehøns og hybrider er om du forventer dig andet end mange æg af dyrene.

Har du planer om at slagte til konsum, skal det i hvert fald ikke være æghybrider (Isa Brown).

Påtænker du på sigt at lave kyllinger skal det heller ikke være æghybrider du vælger.

Nu ved jeg ikke lige hvorfor du har sat valget mellem Orpington og Isa Brown. To store modsætninger. ???

Har du eventuelt overvejet at prøve med New Hampshire. Store dejlige og rolige høns der giver godt med æg og samtidigt er velegnede til slagt.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 08:40 »
Man kan jo også vurdere på, hvem man vil støtte.

En stor industri, som masse producerer millioner af dyr, kun for pengenes skyld eller en privat avler, som ikke skal tjene på dyrene, men som holder dem af interesse og kærlighed. Ligesom alle os her på Forum gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 22:46 »
Jeg har begge dele i øjeblikket. Nyder at se mine orpington gå med sine søde kyller i haven, de er smukke. Min isa er den mest tamme, stort set fra dag1. Så hvorfor ikke kombinere?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #7 Dato: 23 April , 2014, 07:39 »
Står og skal købe høns for første gang men kan ikke gøre op med mig selv hvilken af disse racer jeg skal vælge, vil gerne have æg men det lave begge jo fint. Hvad siger i for og imod?
Har du set begge racer i levende live? Det kan måske hjælpe dig med en beslutning. ISAer har "damp", det har jeg selv opdaget efter køb af fire stk. sidste år. De går sammen med maran og araucana, der er nogle sløve padder til sammenligning. ISAerne er tillidsulde, har stor personlighed, er nysgerrige, flyvske og lægger mange æg, men det gør også, at æggene ikke er så gule i blommerne, de æder sindssygt meget mad for at holde produktionen oppe, og så kan de få problemer med æglægningen pga. den store belastning. Orpington har jeg ikke den store erfaring med, udover at de er nogle store og meget rolige bamser. Dem får du ikke besvær med at holde inde i haven. ISAer går deres egne veje. Jeg er glad for alle mine høns, racerene, blandede, hybriderne, men jeg er meget overrasket over, hvor flyvske, storspisende og energiske ISAerne er i forhold til mine andre høns.

ISAerne er dog også vældig sjove individer at have i en flok. Mine stikker af under hegnet hver dag, og især "Gyddemor" kommer op på terrassen med ca. en times interval, for at se om der er noget lækkert at hente ved havedøren. Indimellem lokker hun en tyk maran med. Når jeg kommer gående og skal ind i garagen er det med næsten 100% garanti sikkert, at der kommer en ISA spurtende fra krattet, fordi hun ved, at jeg har sække med fuglefrø stående i garagen ::). Det er også ISAerne der laver hemmelige huler i garagen. I går fandt jeg en af dem i en reol der står derude. Gad vide om hun pønser på at lægge sine æg der i fremtiden?
« Senest Redigeret: 23 April , 2014, 10:36 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #8 Dato: 23 April , 2014, 10:06 »
Jeg synes også det hører lidt med til debatten, at en køber der overvejer industrihybrider bliver oplyst om hvad det egentlig er for nogle dyr.

De er jo gennem mange år fremavlet til det ekstreme. Lidt på linie med andre dyr som fx hunde og katte der er fremavlet så de ikke kan trække vejret, kødkvægracer, der er avlet så store, at de ikke kan føde deres egne kalve og for at blive i fjerkræverdenen: slagtekyllinger, der vokser så hurtigt at deres ben bryder sammen og de ikke kan gå.

Isa'er og andre æglægningshybrider er avlet for at lægge æg og ikke noget som helst andet. De er et engangsprodukt, der skal lægge så mange æg som muligt i et års tid, og så bliver de kværnet til minkfoder. Dvs at de faktisk ikke er desginet til at holde mere end et års tid, og derfor vil de ofte få problemer med tiden, som fx at deres knogler bliver nedbrudt fordi al deres kalkindtag går til produktion af æg. De kan også ha problemer med æggelederen pga de mange og store æg de lægger. Når en Isa har lagt æg i et par år, så ser de ofte rigtig trælse og afpillede ud. Jeg passer ofte isaer hos to hold bekendte, så jeg har lidt personlig kendskab til dem. Hos begge hold gælder at de kun har dem ca to år. Så er ægproduktionen gået ned og hønsene er så afpillede at de nærmest ikke er værd at lave tarteletter af.

Jeg har ikke noget imod hybrider som sådan. Det er nogle dejlige høns og mange har stor glæde af dem. MEN jeg synes helt personligt at det er bedre at vælge en god racehøne, der passer til ens krav, end at støtte industrien i at fortsætte produktionen af overtypede dyr, der ofte får problemer senere i livet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 13:10 »
Jeg har orpington og synes de har virkelig mange kvaliteter. De er rolige, tillidsfulde, kontaktsøgende og sjove personligheder ( gælder nok de fleste høns) og de finder det meste af deres foder i haven. Jeg oplever ikke at de er flegmatiske, synes de bevæger sig meget rundt og deltager i alt hvad der sker. Dog skal man være kræsen mht hvor man køber dem. Ikke alle stammer er lige æglæggende ( min personlige erfaring).

Offline sk2898

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • nybegynder
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #10 Dato: 23 April , 2014, 13:24 »
Hej alle tak for jeres input.
Har i dag været ude og købe Isa Brown 10 dage gamle kyllinger, som nu går i stor papkasse med varmelampe vand mad og sandbad og strøelse i bunden, de pip'er lydigt sandbader og spiser og drikke. Er der noget i lige mener jeg skal være obs på?

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #11 Dato: 23 April , 2014, 13:43 »
Nå, så endte det med hybrider- de er som regel også lettere at finde..........

Her har hybriderne været de mest aggressive overfor andre høns i flokken, men de letteste at komme tæt på for mennesker i starten. Det er som om de naturlige fluktinstinkter er avlet bort?.Den ene kun 1,5 års har haft en ret lang æglægningspause- ved ikke om hun allerede er "færdig"?

Både de smukke Orpington, Barnevelder, Farverolles og Dværgmaraner har lagt æg dagligt siden midten af november- de er nu de "tammeste i flokken" og en daglig fornøjelse at iagttage- den ene Barnevelder ligger nu skruk med 14 æg. Igen af vores racehøns er ret meget over 1 år gamle- så jeg ved ikke hvordan det hele forløber det næste års tid..............

Uanset tillykke med dit hønsehold  /o Vi startede hønsehold med markedssolgte hybrider en del år tilbage, nu er vi nystartede med en ny gruppe. Jeg foretrækker racehønsene............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Orpington vs isa brown
« Svar #12 Dato: 23 April , 2014, 15:27 »
Tillykke med dine 10 skønne ISA dunbolde, Steven /o

De første høns, jeg fik for en del år siden, var også ISAer. Jeg har totalt tabt mit hjerte til disse, tamme, nysgerrige, aktive høner med de smukke levende øjne - og ISAer vil altid være at finde i min hønseflok, som senere også er beriget med adskillige forskellige og skønne racer.

I min hønsehave har der aldrig været aggressive ISAer  - de har altid været gode til at føre resten af flokken på eventyr til gengæld og en ISA trives bedst på rigtig god plads

Den kommende uge kan du glæde dig over dine små fjer i papkassen, men snart bliver du nok nødt til at 'bygge endnu en kasse til' da kyllinger vokser hurtigt. Har du tiden til det, så kan du også meget snart sætte de små på græs i et par timer om dagen, når solen skinner og det er varmt. Det vil de elske.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14