Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg. Hvile og temperatur efter transport i bil?  (Læst 2637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Rugeæg. Hvile og temperatur efter transport i bil?
« Dato: 26 Februar , 2017, 11:55 »
Hej!
Nu er det endelig blevet min tur til at skulle holde høns  :). I den forbindelse har jeg et par begynderspørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med.
I midten af marts afhenter jeg 15 æg (dværg silkehøns) til udrugning i rugemaskine. Æggene skal transporteres i bil fra jylland til sjælland. Jeg har læst, at rugeæg bør hvile ca. 1 døgn efter transport inden de lægges i rugemaskine. Gælder dette kun æg der har været sendt med posten, eller også æg transporteret i bil?
Jeg er også blevet anbefalet at lade æggene opnå stuetemperatur før de lægges i maskinen. Kan jeg bare lade æggene stå ved stuetemperatur i et døgns tid, eller vil det skade dem at stå så længe?
Ift. vending af æggene, skal jeg så bare vende dem et par gange indtil æggene lægges i maskinen, eller skal de have helt ro i det døgn?
Mange hilsener Lisbeth  :)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Rugeæg. Hvile og temperatur efter transport i bil?
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2017, 21:05 »
Ja det gælder også efter en tur med bil. De er rystede og skal lige stå helt stille så alt kan komme på plads igen. Jeg plejer at sætte dem ved stuetemperatur og det går fint. Du skal ikke vende dem mens de står stille, og de skal stå med spidsen nedad. Held og lykke med din rugning.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Rugeæg. Hvile og temperatur efter transport i bil?
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2017, 14:31 »
Tak for svar  :) Jeg giver æggene ro og håber på et godt resultat.