Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åben luge hele natten?  (Læst 2693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Åben luge hele natten?
« Dato: 12 April , 2018, 21:14 »
Hej
Jeg har netop fået tre dværgorpington høner. De går i min kolonihave, hvor jeg har bygget en 10m2 udendørs hønsegård, som er rotte- og rævesikret. De bor pt i et lille hønsehus, men jeg skal i weekenden bygge et nyt.
Da det er vores kolonihave, vil der være dage hvor vi ikke er hjemme. Jeg vil gerne, at de kan gå ude hver dag, så min tanke var egentlig, at lade lugen stå åben.
Men giver dem for meget træk? Det nye hus bliver 120cm langt, og jeg vil lade åbningen være i den ene ende af huset og pinden i den anden ende med redekassen, for at undgå vind/træk.
Mvh Bodil

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Åben luge hele natten?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2018, 21:34 »
Velkommen på dff. De herskende vinde i Danmark er fra øst - nordøst, så hvis ikke du har åbningen direkte i den retning, så går det nok.
Ellers må du opsætte en sluse, hvor hønsene skal ind ved at komme op til indgangshullet enten fra højre eller venstre og så gå ind. Foran indgangen er der en plade, som hindre blæst direkte ind i huset. Pladen er placeret så langt fra indgangen, at en høne kan komme forbi og svinge rundt og ind.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Åben luge hele natten?
« Svar #2 Dato: 13 April , 2018, 06:45 »
Hej Hans-Kurt, tusind tak for velkomsten, og tak for svaret. Huset står nordvendt, men der sniger sig noget vind ind. Men virkelig god ide med en sluse; det vil jeg gøre. Tak for godt input.
Vh Bodil

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Åben luge hele natten?
« Svar #3 Dato: 13 April , 2018, 17:48 »
Hej Bodil
Er du ikke bange for at komme på kant med dine naboer, når dine høns får lov til at stå op kl. 4 om natten til sommer?
Nu ved jeg ikke hvor langt ude på landet din kolonihave ligger, men hvis den ligger i en by, er det stadig kommunens regler for husdyrhold som gælder. De fleste steder siger reglerne, at høns skal holdes indendørs til kl. 7 man-lør og kl. 8 om søndagen.
Jeg vil anbefale en automatisk lem, som du tidsindstiller til at åbne og lukke på bestemte tider. For mig har den været hver én krone og meget mere værd. Mine høns kører på søndagstid hele ugen, så de får først lov til at komme ud kl. 8, hvad enten det er sommer eller vinter, onsdag eller søndag.
Aftentiden hedder heldigvis solnedgang, og den overholder hønsene helt af sig selv  /o
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Åben luge hele natten?
« Svar #4 Dato: 13 April , 2018, 17:56 »
PS. Jeg kan se du er fra Skovlunde, hvilken forening har du kolonihave i?
For i AH Kildegaarden (hvor jeg selv har kolonihave), er det desværre IKKE tilladt at holde høns :(.
Og de tider jeg nævner for at holde hønsene indendørs, gælder for hele Ballerup Kommune, hvor alt areal er byzone.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)