Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.  (Læst 3118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Utter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.
« Dato: 02 Januar , 2018, 16:44 »
Hej
Jeg har lige fået 2 Jersey kæmpe kyllinger og 2 marahn høner. De tre er faldet godt til men den ene kylling opfører sig mærkeligt. I dag var de på græs og jeg lægger mærke til at den sætter sig ned hele tiden og virker utroligt træt. Den sidder stille og spiser godt nok græs, men den opfører dig meget anderledes end de andre. Når den endeligt går, så går den usikkert og sætter vingerne i jorden af og til. Har mærket kroen og den virker fyldt.  Har linket til billede og video her: https://photos.app.goo.gl/5VjqVrgcvataGHpI2
Nogen ideer?
Modtager forslag med kyshånd.
Pfh tak
Mvh
Anders

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2018, 01:00 »
Jeg tænker umiddelbart hønselammelse. Medmindre det er samme form for vokseværk som industriens slagtekyllinger kan lide af, så de ikke magter at gå mange skridt, før de må sætte sig.

Er tæerne begyndt at krølle sammen? Begynder en eller begge vinger at hænge? I så fald er hønselammelse nok den mest nærliggende forklaring. Det er en virus, hvor der desværre kun er aflivning tilbage. Nogle hønseracer er mere modtagelige end andre. Men jeg ved ikke, hvordan det ser ud med modtagelighed for denne virus hos dine racer. Dt kan også være nogen har et andet bud på, hvad der kan være galt.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2018, 01:03 »
Det er store racer der skal vokse meget - jeg tænker vitamin- og mineralunderskud af en slags. Hvordan er det nu - D-vitamin har betydning for hvorledes kroppen optager kalk og andre mineraler. Jeg vill prøve at give noget D-vitamin.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2018, 01:07 »
Det var måske en god ide -især i disse ekstrem solfattige tider - at give tilskud af D-vitamin og andre vitaminer/mineraler, før mere drastiske metoder tages i brug. Solens stråler er en vigtig kilde til D-vitamin. Den har jo ikke ligefrem overbelastet os med indstråling det seneste halve år...

Offline Lotte thiesen

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hjælp.. Kylling opfører sig underligt.
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2018, 19:41 »
Hej
Jeg har lige fået 2 Jersey kæmpe kyllinger og 2 marahn høner. De tre er faldet godt til men den ene kylling opfører sig mærkeligt. I dag var de på græs og jeg lægger mærke til at den sætter sig ned hele tiden og virker utroligt træt. Den sidder stille og spiser godt nok græs, men den opfører dig meget anderledes end de andre. Når den endeligt går, så går den usikkert og sætter vingerne i jorden af og til. Har mærket kroen og den virker fyldt.  Har linket til billede og video her: https://photos.app.goo.gl/5VjqVrgcvataGHpI2
Nogen ideer?
Modtager forslag med kyshånd.
Pfh tak
Mvh
Anders
Hej de store racer vokser tit for hurtigt. Og har brug for extra mangan i en periode. Køb evt mangan i håndkøb og giv en halv pille i næbbet hvert dag i en uge og derefter en hvert anden dag. Og derefter en gang i ugen. Giv gerne levertran i foderet en halv te ske pr kylling to tre gange i ugen. Når de bøjer sådan i haserne er det tit mangan mangel.

Sendt fra min F5121 med Tapatalk